Cordoba en Sevilla

11 april 2022 - Sevilla, Spanje

We vertrekken vrijdag naar het centrum van Cordoba waar we eerst nog even een paar boodschappen doen en een Spaanse gasfles regelen. Het is nergens mogelijk om onze eigen gasfles om te ruilen of te laten vullen, dus we moeten een contract afsluiten bij een tankstation en dan krijgen we er eentje mee. Als dat allemaal geregeld is rijden we naar de camperplaats vlakbij het centrum waar je ook mag overnachten. Het is gewoon een parkeerplaats zonder verdere voorzieningen en hartstikke druk. We vinden een plekje en gaan met de fiets richting het centrum. We lopen door de leuke straatjes, bekijken vast de buitenkant van de Mezquita en lunchen op het Plaza de la Corredera, in de zon, want het is hartstikke mooi weer! Na de tapas gaan we richting het oude station en een paar speeltuintjes en eten we een ijsje voordat we weer naar de camper gaan.

Blog 11 maart (2)Blog 11 maart (4)Blog 11 maart (6)Blog 11 maart (8)Blog 11 maart (12)

De nacht op de camperplaats is eigenlijk prima bevallen. Het scheelt dat het helemaal vol staat, dus je hebt ook niet een onveilig gevoeg ofzo. Om 13.00 uur hebben we kaartjes voor de Mezquita, maar eerst gaan we naar een speeltuin met een piratenschip dat we gisteren vanaf de fiets gespot hebben. De speeltuin zit aan de andere kant van de rivier aan de voet van de oude Romeinse brug, Puente Romano, dus spelen met uitzicht 馃槉. Vandaag weer mooi weer, dus dat is mooi meegenomen. De Mezquita is heel mooi en heel bijzonder. Het was hartstikke druk, maar op zich nog goed te doen, blijkbaar verkopen ze zonder Covid nog meer kaartjes per tijdsslot. Na het bezoek is het weer tijd voor tapas, deze keer aan een soort van boulevard bij de rivier. Avondeten slaan we tegenwoordig meestal over als we ergens zijn en lunchen we laat. Naast de camperplaats is de kleine dierentuin van Cordoba en daar willen de kids graag nog even kijken. Het is een leuk klein park, maar wel met leeuwen, tijgers, giraffen, zebra鈥檚 etc. Jammer genoeg kunnen we er niks drinken want het restaurant is gesloten, dus keren we om 18.30 terug richting camper. We gebruiken voor het eerst de douche in de camper, wat prima gaat!

Blog 11 maart (14)Blog 11 maart (1)Blog 11 maart (20)Blog 11 maart (21)Blog 11 maart (29)Blog 11 maart (34)Blog 11 maart (43)Blog 11 maart (46)Blog 11 maart (53)Blog 11 maart (55)

Na twee nachten op de camperplaats is de stroomvoorziening bijna op, de watertank bijna leeg en het toilet vol, dus tijd om verder te trekken richting een volgende camping. We rijden na het ontbijt in ongeveer drie kwartier naar het plaatsje Ecija. Het is vandaag Palmpasen en de feestweek, de Semana Santa, is in heel Spanje begonnen. De hele stad is dan ook uitgelopen in zijn zondagse feestkleding voor de eerste dag van de processies die de hele week plaatsvinden. We drinken wat op het terras en kunnen meteen voor het eerst dit spektakel meemaken tussen de locals. Na een rondje door het stadje te hebben gelopen pikken we wat brood op bij een bakker en lunchen in de camper. We hebben een camping in de buurt uitgezocht die tussen de olijfbomen ligt op een half uurtje rijden. Leuke kleine camping en het zwembad is open. Maar ondanks dat het 27 graden is en de zon schijnt is het water wel heel koud, dus na gevoeld te hebben met de tenen slaan we die nog even over. We doen de was en bbq鈥檈n voor het eerst deze reis.

Blog 11 maart (56)Blog 11 maart (61)Blog 11 maart (59)Blog 11 maart (62)Blog 11 maart (64)

Vanochtend zijn we doorgereden naar Sevilla waar we weer overnachten op een camperplek. Deze ligt in de haven en is wel bewaakt en dus ook betaald. Heel druk ook weer. Sevilla staat er bekend om dat ze tijdens de Semana Santa een van de grootste zijn qua processies en feesten dus ook hier staat ons weer veel te wachten. Er is regen voorspeld voor het einde van de dag dus jassen mee. We fietsen naar het centrum en komen onderweg allerlei voorbereidingen tegen voor een soort festival later in de week. We parkeren de fiets vlakbij de kathedraal en lopen verder de stad in. We verkennen de straatjes en eten uiteraard weer tapas. Als we verder lopen zien we de eerste voorhoede van een processie en we zoeken een mooi plekje om te wachten. Dit is wel even van een ander formaat dan dat we gisteren gezien hebben! Er worden snoepjes uitgedeeld, dus we hebben een blije Dax en Zoe, die de rest van de dag een beetje uit hun humeur zijn. We lopen nog een rondje door de stad, maar het lontje is kort, de benen zijn moe en we gaan weer naar de fiets. Daar aangekomen begint het ook nog heel hard te regenen. Snel terug richting camper met een klein stopje onderweg voor wat lekkers. Er wordt even iPad gekeken en wat kleins gegeten en dan is het tijd voor bed en een boek.

Blog 11 maart (67)Blog 11 maart (75)Blog 11 maart (77)Blog 11 maart (76)Blog 11 maart (81)Blog 11 maart (84)

Foto鈥檚