De Meteora kloosters en Noord-Macedonië

19 juli 2022 - Kalishta, Macedonië

Zaterdag 16 juli, we ontbijten op de camping en Dax en Zoe willen heel graag nog proberen om een vis te vangen. Eigenlijk is vissen heeeeeeel saai, haha, dus ze zijn er snel weer klaar mee. Nog even snel allemaal onder de douche en dan vertrekken we richting Kalambaka waar de Meteora kloosters staan. Onderweg eten we een broodje in de camper en rond 14.30 uur zijn we bij de camping. We doen rustig aan deze middag want het is weer erg warm. Er wordt gezwommen, spelen spelletjes bij de camper en bbq’en. We willen morgen vroeg op zodat we voordat het erg warm wordt bij het eerste klooster zijn. Uiteraard besluiten de kids vandaag dat ze geen zin hebben om te gaan slapen, en het is uiteindelijk veel te laat voordat het rustig is in de camper.

Blog 19 juli (1)Blog 19 juli (2)Blog 19 juli (5)Blog 19 juli (7)Blog 19 juli (8)

We ontbijten snel en pakken de laatste spullen in zodat we om 9.00 uur kunnen vertrekken. We bezoeken als eerste het oudste en grootste klooster “Great Meteoron Monastery”. De aanblik van de rotsen waar de kloosters op gebouwd zijn is al adembenemend, zo bijzonder! We zijn er om 9.15 uur en kunnen nu nog relatief dichtbij parkeren. We beklimmen de trappen en moeten even wachten want het klooster gaat pas om 9.30 uur open. De temperatuur begint al aardig op de lopen en in een lange broek en lange jurk (is verplicht) is het al aardig afzien, maar eenmaal binnen is het lekker koel. We bekijken de kerk en het museum en de oude keuken van het klooster. De vergezichten op de andere kloosters zijn prachtig en ook de kinderen vinden het heel mooi. Na ongeveer 1,5 uur lopen we terug naar de camper en drinken we wat voor we naar het tweede klooster “Varlaam” gaan. De trappen vallen wat zwaarder nu de temperatuur rond de 35 graden ligt, maar ook zeer de moeite waard. De kids vinden vooral het mechanisme waar de monniken vroeger in een net mee omhoog getakeld werden, toen er nog geen weg of trappen waren, zeer interessant. We kijken een uurtje rond en rijden dan nog langs een aantal uitzichtpunten om de andere kloosters vanaf een afstand te bekijken. Het is te warm en te druk om er nog meer van binnen te bezoeken, maar wat was dit bijzonder om te zien! We rijden weer naar beneden richting het dorp en eten heel lekker bij een typisch Grieks restaurant. Na het eten rijden we richting de stad Kastoria waar we weer op een mooie plek aan het meer staan. Een camperplek bij een klooster waar we met een “vrijwillige” bijdrage van 10 eur aan de kerk mogen staan. Helemaal prima en mooi uitzicht! We eten een broodje en genieten van de lekkere frisse lucht die hier overal in de avond is.

Blog 19 juli (10)Blog 19 juli (11)Blog 19 juli (13)Blog 19 juli (18)Blog 19 juli (28)Blog 19 juli (32)Blog 19 juli (41)Blog 19 juli (46)Blog 19 juli (53)Blog 19 juli (58)

Iedereen slaapt uit en om 9.15 uur vertrekken we om wat boodschappen te doen en meteen brood te halen voor het ontbijt. We eten een broodje in de camper en rijden dan dwars door de bergen in het noorden van Griekenland richting Noord-Macedonië. We zien onderweg zelfs een skilift en er wordt overal gewaarschuwd voor beren. We drinken onderweg koffie in de camper en komen rond 11.30 uur aan bij de grens. Het valt wederom mee met de drukte en met een uurtje zijn we in Bitola, de tweede stad van het land. We parkeren naast het park en smeren wat broodjes om mee te nemen. Robert is niet helemaal fit en doet een klein dutje terwijl ik met de kids naar de speeltuin ga. Ze vermaken zich prima en na het brood wordt er nog even gesprongen op de trampoline en een paar rondjes in de botsauto’s gereden. Ondertussen is Robert ook weer een beetje opgeknapt en pakken we de fiets voor een rondje door de stad. Leuk centrum met veel terrasjes. We bekijken de moskee en klokkentoren van de buitenkant en drinken wat voordat we weer naar de camper terug fietsen. We hebben nog ongeveer 1,5 uur rijden voor de boeg naar het meer van Ohrid waar we de volgende camping hebben uitgezocht. Een kleinschalige en mooie camping meteen aan het meer. We zetten alles neer en er moet meteen gefietst worden want er loopt een fietspad langs de camping rond het meer. Robert gaat met Dax en Zoe een stukje op verkenning en blijven hangen bij een camping iets verderop waar een trampoline is. Even wat drinken en springen en daarna koken en op tijd richting bed.

Blog 19 juli (60)Blog 19 juli (62)Blog 19 juli (64)Blog 19 juli (65)Blog 19 juli (68)Blog 19 juli (72)Blog 19 juli (75)Blog 19 juli (83)Blog 19 juli (86)

Het was koud vannacht! We hebben voor het eerst sinds Corsica onze dekbedden weer achter uit de camper moeten halen, maar wat was dat heerlijk om te slapen! In de ochtend is het al snel weer lekker warm en Robert gaat met de kids op de fiets naar de bakker een klein stukje verderop. We ontbijten en daarna maakt Dax huiswerk en gaat Robert met Zoe een stukje fietsen en koffie drinken. Er worden wat wasjes gedaan, en Dax en Zoe doen een nieuwe vispoging. Deze keer worden er met het schepnet een paar kleintjes gevangen, dus het is iets langer leuk dan de vorige keer. We fietsen nog even naar de trampoline en drinken daar koffie en lunchen daarna bij de camper. Tijd om op de fiets het dorp Struga te gaan verkennen wat een paar kilometer verderop ligt. Robert en Dax willen naar de kapper en na even zoeken vinden we er eentje die er prima uitziet. Ik ga met Zoe even winkelen en drinken wat op een terrasje aan de rivier. Iedereen is hier druk aan het zwemmen en het water ziet er ook super schoon en mooi uit. Even wachten maar dan zijn er twee kortgeknipte koppies en dat voor 4 euro per persoon…. We fietsen naar een leuke strandtent aan het meer waar we wat drinken en Dax en Zoe nog even kunnen spelen. Het water is heel koud, dus we slaan het zwemmen deze keer over. Het is hier ook helemaal niet zo warm (vergeleken bij wat we de weken hiervoor gewend zijn 😊), zo’n 30 graden overdag en dat is prima te doen. We gaan weer richting camping en hebben geen zin om te koken dus bestellen wat bij het restaurant. Super lekker gegeten, Robert de beste forel ooit! Na het eten snel douchen en de kids in bed, en voor ons veel kleren aantrekken want de muggen komen en het koelt snel af. Vanavond weer lekker onder het dekbed! Morgen gaan we weer terug naar Albanië en staat Tirana op het programma.

Blog 19 juli (88)Blog 19 juli (90)Blog 19 juli (93)Blog 19 juli (94)Blog 19 juli (96)