Prachtig Noord-Spanje, een jarige opa en een dagje ontspannen

13 mei 2022 - Bilbao, Spanje

Na een prima nacht met het kabbelende water op de achtergrond rijden we na het ontbijt richting Santiago de Compostella. We parkeren op een grote parkeerplaats buiten de stad en nemen de fiets richting het centrum. Uiteraard veel wandelaars, maar voornamelijk heel veel toeristen hier in de stad. We bekijken de kathedraal van de buitenkant en zoeken dan eerst een terrasje en bellen met Omi. Na de koffie lopen we een rondje door het oude centrum en bezoeken de kathedraal dan ook van binnen. Uiteraard bekijken we het wierrookvat en in de crypte de relieken van Sint-Jakobus. We eten een broodje onderweg terug naar de fiets en rijden vervolgens naar een camping aan het strand bij La Coruna. In eerste instantie ziet de camping er een beetje verlopen uit en het restaurant is hartstikke druk met Spaanse dagjes mensen die het strand bezocht hebben. Er staat zelfs een uitsmijter voor de ingang met portofoon om alles in goed banen te leiden. Maar uiteindelijk hebben we een mooie plek, kunnen we lekker bbq’en en is de rust vanaf een uur of 22.00 wedergekeerd.

Blog 13 mei (3)Blog 13 mei (7)Blog 13 mei (10)Blog 13 mei (11)Blog 13 mei (2)

Vandaag staat La Coruna op het programma. Het is ruim een half uur fietsen, een leuke tocht met veel fietspad naar de andere kant van de baai. We komen door de haven de stad binnen, wat vooral voor de kinderen altijd al een bezienswaardigheid op zich is. We drinken koffie aan de boulevard met speeltuin en fietsen daarna naar de Hercules vuurtoren vanwaar we een mooi uitzicht hebben. Nog een stukje door de oude binnenstad gefietst en gelopen en lunch bij een super leuk barretje waar we heerlijke gerechten om te delen eten. Dax gaat nog even langs de kapper want het was de vorige keer toch een beetje te lang gebleven en heeft nu een echt zomerkapsel. We fietsen terug naar de camping en dan is er nog even tijd om op het strand te spelen. Er worden forten gebouwd en na afloop douchen en eten we een broodje op de camping.

Blog 13 mei (18)Blog 13 mei (24)Blog 13 mei (27)Blog 13 mei (33)Blog 13 mei (37)Blog 13 mei (40)Blog 13 mei (46)

Op dinsdag vertrekken we op tijd en rijden eerst richting de Auchan (AlCampo voor de Spanjaarden), voor wat boodschappen. We ontbijten na afloop op de parkeerplaats en rijden dan via de kust richting Gijon. Een prachtige weg waarbij we even aanleggen op een terras voor koffie en bij een strandje lunchen met brood. Tegen 18.00 uur komen we bij de camping in Patron aan die op een rots naast de zee ligt. Mooi uitzicht! We eten wraps en na wat gepuzzel maken we een planning voor de komende dagen. Morgen vertrekken we op tijd want er staat weer een lange dag rijden op de planning naar de Picos de Europe.

Blog 13 mei (50)Blog 13 mei (51)Blog 13 mei (20)Blog 13 mei (10)Blog 13 mei (55)

Opa is jarig! Uiteraard zijn de kinderen daar al dagen mee bezig en zijn dan ook meteen in de actie als ze wakker worden. Versieren van de campers, tafel dekken, cadeaus klaarzetten etc. We maken er een echt verjaardagsontbijt van voor de jarige job. Het weer is nog niet alles en het eerste deel van de route leggen we af in de mist. Gelukkig knapt het snel op en zitten we begin van de middag in de zon koffie te drinken. Het is echt een prachtige route, maar wel met veel bochten, dus na loop van tijd worden de kids wel misselijk op de achterbank. Het is nog even zoeken naar een plek waar er internet bereik is, want Dax moet na de lunch ook nog bellen met de juf. Robert en Dax rijden vast vooruit, terwijl de rest met een misselijke Zoe even een pauze inlast. Gelukkig zijn ze op tijd in een dorp waar er weer bereik is en is Zoe na een uurtje pauze weer de oude. We drinken koffie aan het eind van de middag met taart en prachtig uitzicht en stoppen uiteindelijk bij het dorp Potes waar we lekker eten en overnachten op de parkeerplaats in het centrum.

Blog 13 mei (58)Blog 13 mei (59)Blog 13 mei (63)Blog 13 mei (66)Blog 13 mei (15)Blog 13 mei (16)Blog 13 mei (13)Blog 13 mei (70)

Het laatste stukje van het Natuurpark staat voor vandaag op de planning en dan rijden we richting Santander. We hebben een camping aan de andere kant van de baai uitgezocht aan het strand. We komen aan het begin van de middag aan en installeren ons. Daarna vertrekken Robert en ik voor een nachtje weg naar een hotel in de buurt op een half uurtje fietsafstand in Solares. Mooi hotel met thermale baden. Prima kamer en eerst nog even een wat kleins eten in het stadje, wat verder niet erg veel bijzonders is. Het regent, dat maakt het misschien ook wat minder aantrekkelijk. We eten wel lekker een klein broodje en stuk tortilla in een leuk restaurantje. Om 16.00 uur gaan de baden open en we relaxen tot 19.30 uur met zwemmen en een boek. Als we om 20.30 uur naar de eetzaal vertrekken zijn we uiteraard veel te vroeg voor Spaanse begrippen en zit er nog niemand anders. Het loopt later op de avond nog wel aardig vol en we eten erg lekker. De kids hebben zich ondertussen prima vermaakt op het strand met opa en oma en lekker pasta eten.

Blog 13 mei (71)Blog 13 mei (72)Blog 13 mei (17)Blog 13 mei (7)

Na een uitgebreid ontbijt in het hotel fietsen we terug naar de camping. We besluiten voor een late check-out te gaan zodat we nog naar het strand kunnen. Het is niet zo mooi weer, maar dat maakt voor Dax en Zoe niet uit, die vinden het strand altijd leuk. Tegen 16.00 uur pakken we in en rijden naar Bilbao. We hebben een camperplek uitgezocht die bovenaan de funiculaire ligt op de Artxanda berg. Mooi plek, heel erg druk met dagjes mensen en mensen die de sportvelden bezoeken, dus het is even zoeken naar een geschikte parkeerplek. Gelukkig lukt het om de campers dichtbij elkaar neer te kunnen zetten en vinden we een restaurant “El Taxkoli” waar we al om 18.00 uur terecht kunnen om tapas te eten. Leuke tent, super goede service, heel lekker gegeten. Speeltuin is in het park tegenover dus er kan voor en na het eten nog even gespeeld worden. Morgen gaan we Bilbao bezoeken en uiteraard hebben we de kaartjes voor het Guggenheim al geboekt.

Blog 13 mei (73)Blog 13 mei (76)Blog 13 mei (78)Blog 13 mei (19)