Spannende wegen en mooie uitzichten in Montenegro

26 juli 2022 - Lepetane, Montenegro

Zondag 24 juli, we pakken weer in en vertrekken nadat de kids nog even gespeeld hebben met Jesse en Daan richting Montenegro. We doen nog even wat boodschappen voordat we de grens over gaan en eten in de camper tijdens het wachten bij de grens een broodje en crackers als lunch. Het is niet heel druk aan onze kant gelukkig, richting Albanië staat wel een lange file. Als we een paar km Montenegro in zijn tikken we de 12.500 km aan op de teller en even later voor het eerst 40 graden, pffff. We rijden door Podgorica maar stoppen verder niet en rijden door naar de oude hoofdstad van Montenegro, Cetinje. We moeten even zoeken naar een parkeerplaats en als dat gelukt is rijden we met de fiets een rondje door het stadje. Het is zondag dus alles is zo’n beetje gesloten behalve wat restaurantjes waar we een ijsje eten. We fietsen nog langs de residentie van de President en het klooster en gaan dan richting camper. De camping is vlakbij, maar wel aan het eind van een heel smalle straat langs de berg naar beneden, duimen dat we niemand tegenkomen. Basic camping maar prima met supermooi uitzicht. Helaas heeft onze fles olijfolie de rit niet overleeft vandaag, de bodem van de fles is eruit geslagen. Gelukkig valt het mee en is het vooral wat opruim werk. Het lijkt er alleen op dat de koelkast niet meer overgaat op de elektriciteit en blijft draaien op de gasaansluiting. Dat zou wel vervelend zijn want dan koelt hij niet zo goed met deze temperaturen. Er wordt wat gespeeld en geknutseld en dan eten we bij het restaurant mee met het dag menu, vlees van de bbq met salade en friet. Als toetje eten we een soort kleine oliebollen nadat iedereen om ons heen deze besteld heeft, heel lekker! Ondertussen komt de Poolse buurman naar ons toe of onze koelkast ook niet werkt. Het blijkt dat de stroom te weinig ampère heeft om de koelkast op te laten draaien, dus gelukkig is hij niet kapot in ieder geval.

Blog 26 juli (122)Blog 26 juli (123)Blog 26 juli (125)Blog 26 juli (128)Blog 26 juli (134)Blog 26 juli (135)

We vertrekken op tijd na een broodje want het is al heel warm en de camper staat vol in de zon. We hebben ook nog een lang programma vandaag voor de boeg. We rijden eerst nog even terug (via de smalle steile weg) naar Cetinje om een data kaart te kopen zodat we internet hebben. Het is toch best wel lastig om de weg te vinden etc hier en onze navigatie is niet bepaald up-to-date af en toe. Dat is snel geregeld en dan gaan we via het nationaal park Lovcen richting Kotor. Het park is prachtig en we drinken koffie midden in het park waar een groep hotels en restaurants zijn en vanuit waar je kan skiën en wandelen. We willen eigenlijk het mausoleum van Njegos nog bezoeken, maar dat is gesloten op maandag. Vanaf daar gaat er een Panorama weg naar het dal en richting de baai van Kotor, het enige fjord aan de Middellandse Zee. Het begin is nog prima en we stoppen bij een uitzichtpunt voor wat foto’s, spectaculair! Op een gegeven moment kunnen we kiezen tussen de gewone weg naar beneden of verder via de Panorama weg. We hebben overal gelezen en gehoord dat die weg prachtig is maar smal, maar besluiten het erop te wagen. 1 uur later en met klotsende oksels komen we beneden aan. Het was inderdaad prachtig, maar wel heel smal met af en toe een bus als tegenligger. Dus veel steken en achteruitrijden, stoppen in inhammetjes en millimeter werk, maar we hebben het gehaald! We rijden eerst langs de bouwmarkt want de buitenlampjes zijn stuk dus kijken voor een nieuwe stekker en kopen ook een nieuw set lampjes bij de tuinmeubelwinkel. Verder de stad in waar het heel erg druk is en er geen parkeerplek te vinden is. Uiteindelijk zetten we hem in een buitenwijk neer, maar nemen daar wel vier parkeerplekken mee in beslag. We fietsen via de boulevard naar het centrum. Leuk stadje, doet een beetje denken aan Dubovnik. We eten lekker, maar zweten ons wel helemaal kapot. Kijken nog even rond en fietsen dan naar een ander tentje voor wat drinken aan het water in de hoop dat het daar iets minder warm is (helpt niet echt). Terug aangekomen bij de camper hebben we helaas een brief van de politie onder de ruit voor verkeerd parkeren en moeten langskomen op het bureau. Geen adres alleen een aanwijzing dat we naast de kerk in het centrum moeten zijn. We vinden een parkeerplaats aan de andere kant van het centrum waar nog wel plek is en Robert gaat er op de fiets naar toe terwijl wij wachten bij de camper. Niks aan de hand verder, alleen buurtbewoners hadden geklaagd, boete van 40 eur. Ondertussen loopt het alweer tegen 18.00 uur en we gaan snel richting camping, ook nog dik een half uur rijden aan de andere kant van de baai. Prima camping, gelukkig nog een plek want vlak na ons is alles vol. We eten een broodje en duiken in bed met de ventilator op maximaal koelen.

Blog 26 juli (138)Blog 26 juli (141)Blog 26 juli (143)Blog 26 juli (148)Blog 26 juli (151)Blog 26 juli (156)Blog 26 juli (158)Blog 26 juli (160)

We doen vanochtend rustig aan na een paar drukke dagen en intensief rijden voor Robert. We slapen soort van uit, halen brood van de bakker die langs de camping komt rijden met een busje en bewegen vooral niet te veel 😉. Robert gaat met Zoe een paar boodschapjes doen en koffiedrinken en ik ga met Dax nog even de laatste puntjes op de i zetten voor het schoolwerk, bijna klaar voor echt vakantie. Er wordt gespeeld en we lunchen met wat kleins, te warm om echt te eten. Om 14.00 uur moeten we bij het water zijn want we hebben een privé tour met een speedboot geboekt. De kids vinden het super stoer dat de boot hard over het water scheurt, en het is heerlijk met deze temperaturen. We doen verschillende plekken aan, eerst twee eilandjes voor het stadje Perast. We bekijken de kerk en het museumpje en na een half uurtje gaan we weer aan boord. Zetten koers richting een oude onderzeeër marinebasis waar ook een stukje van een James Bond film is opgenomen. Daarna richting een blauwe grot waar we ook mogen zwemmen en onderweg langs een oude gevangenis in het water waar ze nu een hotel met casino van aan het maken zijn. Hele leuke middag, volgens de kids zelfs het gaafst van alles wat we tot nu toe gedaan hebben. Om 17.00 uur zijn we weer terug en drinken we nog wat bij een strandtent. Terug op de camping springen we onder de douche, doen een wasje en eten pasta. De schilpaden lopen ondertussen voor de camper langs! Morgen gaan we weer verder richting het noorden naar het Durmitor nationaal park.

Blog 26 juli (169)Blog 26 juli (170)Blog 26 juli (171)Blog 26 juli (174)Blog 26 juli (181)Blog 26 juli (187)Blog 26 juli (193)Blog 26 juli (196)Blog 26 juli (197)Blog 26 juli (207)Blog 26 juli (211)Blog 26 juli (214)