Tempels, nationaal park Cilento en Tropea

20 juni 2022 - Tropea, Italië

Woensdag 15 juni, er was gisteravond een beetje een vriendje gevonden in een Duits jongetje en daar wordt vanochtend ook nog een tijdje mee gespeeld voordat we vertrekken richting Paestum. Het is ongeveer 100 kilometer rijden, maar de wegen zijn hier niet echt top, dus twee uur kunnen we daar wel voor uittrekken. Onderweg doen we nog even boodschappen en om 13.30 uur zijn we op de camping die gerund wordt door een Duits – Italiaans stel en we worden dan ook hartelijk verwelkomt door de tienerzoon in vloeiend Duits. We krijgen een plek toegewezen, eten een broodje en dan belt Dax nog even met de juf. Hij hoeft zijn Duits niet meer extra te oefenen omdat dit prima gaat, dus hij mag nu op woensdag een half uurtje Luxemburgs kletsen. Nog even huiswerk maken en dan ga ik met de kinderen nog even zwemmen bij het strand van de camping. Mooi zand en ondiep dus niet te koud en ideaal om in te spelen. Als we terug lopen naar de camper komen we het Duitse jongetje van de vorige camping weer tegen met zijn moeder, heel toevallig en ze staan ook nog naast ons. Er wordt dus nog even gespeeld na het eten en ondertussen weten we dat hij Tim heet 😊. We hebben helemaal geen foto’s gemaakt deze dag, op de een of andere manier erbij ingeschoten.

Na het ontbijt nog even spelen met Tim en dan gaan we rond 10.00 uur op de fiets naar Paestum, 5 minuten van de camping, waar een aantal goed bewaarde Griekse tempels te vinden zijn. Vanaf de fiets kunnen we eigenlijk alles prima zien, dus we vinden het niet nodig om het park zelf te bezoeken. Na een kopje koffie stappen we weer op de fiets naar Agropoli wat ongeveer 9 kilometer verderop ligt. We fietsen langs de boulevard, maar slaan het oude centrum over wat bovenop de klif ligt, te warm om omhoog te fietsen 😊. We drinken wat aan het strand en fietsen dan terug naar de camping. Even huiswerk en lunchen en dan richting strand. Ferry is weer opgeblazen en het waait harder dan gisteren dus veel zwem plezier. De strandwacht kijkt af en toe bedenkelijk, maar het mag. Het is ondertussen bewolkt geworden, maar de temperatuur nog altijd prima om op het strand te spelen. Rond 17.00 uur springen we onder de douche, relaxen nog even en eten een broodje hamburger. Tim is weer terug van zijn dagtrip, dus er moet nog even gespeeld worden, prima voor Dax zijn Duits 😉.

Blog 20 juni 2022 (1)Blog 20 juni 2022 (8)Blog 20 juni 2022 (9)Blog 20 juni 2022 (11)Blog 20 juni 2022 (16)

Ontbijten, inpakken, nog even spelen en dan vertrekken we richting de bergen naar het Cilento National Park. Naar het schijnt een van de grootste Nationale Parken van Europa, maar echt nog nooit van gehoord. Het is inderdaad prachtig met veel mooie dorpjes op de rotsen. Toeristen komen hier niet echt en een camper al helemaal niet volgens mij want we trekken veel bekijks onderweg. De wegen zijn slecht en smal, maar er rijdt ook niemand, dat scheelt. Af en toe schijnt de weg gesloten te zijn, maar niemand trekt zich daar wat van aan, dus wij rijden ook maar door. We hebben gelezen over een kloof bij het dorp Felitto, de Cole del Galore, waar we naar toe rijden voor een stop. Het is een super smalle en steile weg, maar we komen er en het is een hele leuke plek. Je kan er spelen in de rivier, overal picknick plaatsen en een restaurant. We halen wat drankjes en eten wat brood dat over was van het ontbijt. Tijd om de zwembroeken aan te doen en te spelen. Dammen bouwen en zwemmen in het super koude water. Het trekt ondertussen dicht en om 13.30 uur rijden we verder want we denken dat het wel eens kan gaan regenen. Niet goed als je nog over steile weggetjes omhoog moet. Het is ook nog wel een eind rijden weer de bergen uit terug naar de kust, dus tijd om weer op weg te gaan. We stoppen onderweg om te tanken en een luisterboek voor de kids aan te zetten. We tikken de 10.000 kilometer aan en dan hebben we geen zin meer om verder te rijden en zoeken een plek in Praia a Mare waar we om 17.00 uur de parkeerplaats bij het “strand” oprijden (het zijn zwarte kiezelstenen). Prima plek, nog even huiswerk maken en dan met de fiets naar het centrum. Ongeveer 2 kilometer fietsen over een fietspad langs het strand. We merken dat we weer zuidelijker zitten want de restaurants gaan niet voor 19.30 uur open en dan zijn we uiteraard de eersten. We eten lekker en zitten gelukkig droog op een overdekt terras als er nog een buitje valt. Het voelt voor het eerst sinds tijden zelf fris als we weer op de fiets stappen (het is 25 graden).

Blog 20 juni 2022 (27)Blog 20 juni 2022 (35)Blog 20 juni 2022 (36)Blog 20 juni 2022 (44)Blog 20 juni 2022 (49)

Prima geslapen maar de zon brand al aardig om 8.00 uur dus even snel aankleden en tijd om te vertrekken. We rijden langs een bakker en ontbijten op een parkeerplaats aan een volgend strand. Nog een klein stukje rijden en dan bekijken we het dorp Diamante. Leuk dorp met overal muurschilderingen. We drinken wat en dan gaan we weer op weg. Onderweg nog even boodschappen en lunch onderweg met een broodje. Het is weer helemaal dichtgetrokken en het begint keihard te hagelen en regenen. Mensen gaan zelfs stilstaan op de snelweg. Het is ook zo weer voorbij en tegen de tijd dat we in Tropea aankomen heeft het daar niet eens geregend. We hebben een camping uitgezocht waarvan we al gelezen hadden dat hij moeilijk te vinden is, maar ook wij missen de entree en moeten een extra rondje door het stadje rijden. Niet ideaal met heel veel kleine steile straatjes, maar goed. Tweede keer eerst lopend op verkenning waar het ongeveer moet zijn en nu lukt het om de ingang te vinden. Gelukkig een plek met veel schaduw gekregen want het is weer erg warm. Even spelen, dan huiswerk maken en eten. De Italiaanse buren houden wel van muziek op standje 10 en vinden het heel vreemd als we om 20.30 uur aangeven dat onze kinderen willen slapen, maar uiteindelijk lukt het om het volume wat naar beneden te krijgen en vallen Dax en Zoe in slaap.

Blog 20 juni 2022 (50)Blog 20 juni 2022 (53)Blog 20 juni 2022 (54)Blog 20 juni 2022 (59)Blog 20 juni 2022 (64)

Rustig dagje op de planning. We hebben nog wat extra huiswerk af te maken dus daar gaan we eerst mee aan de slag. Robert en Zoe verkennen de haven en drinken koffie. Na de lunch is het tijd om richting strand te gaan. Wederom kiezels, maar super mooi water en niet koud. Ferry is weer opgepompt en we dobberen, zwemmen en relaxen de rest van de middag. Rond 17.30 uur tijd om te douchen en richting stadje te lopen. Via een trap kom je bovenop een klif waar het stadje ligt. Mooie uitzichten en gezellige straatjes, wel heel druk. We lopen een rondje en eten bij Incipit restaurant, erg lekker! Na afloop nog een rondje door het stadje en een ijsje en dan is het echt wel tijd voor bed!

Blog 20 juni 2022 (65)Blog 20 juni 2022 (67)Blog 20 juni 2022 (70)Blog 20 juni 2022 (72)Blog 20 juni 2022 (73)Blog 20 juni 2022 (82)

Na weer een hele warme nacht is het tijd om vandaag weer de boot te pakken. In de ochtend is het tijd voor huiswerk en een spelletje en na de lunch fietsen we naar de haven. De boot vertrekt om 14.30 uur en vaart naar Capo Vaticano. Onderweg wordt er gestopt om te zwemmen en te snorkelen in het kraakheldere water. Dax en Zoe springen van de boot dat het een lieve lust is. Mooie kustlijn met kliffen en baaitjes. Bij Capo Vaticano aangekomen is er weer zwemtijd en een hapje en drankje voordat we de terugtocht aanvaarden richting Tropea. Nog een laatste zwemstop voordat we er zijn en dan varen we om 17.30 uur weer de haven in. Goed verzorgde trip met Costa Degli Dei Tours. Op de camping eten we vlees van de BBQ en boontjes en lijkt het eindelijk te gaan lukken om deze blog te uploaden nadat we al drie dagen bezig zijn vanwege het slechte internet.

Blog 20 juni 2022 (87)Blog 20 juni 2022 (90)Blog 20 juni 2022 (91)Blog 20 juni 2022 (92)Blog 20 juni 2022 (96)Blog 20 juni 2022 (98)Blog 20 juni 2022 (99)Blog 20 juni 2022 (101)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade