Het zuiden van Albanie, weerzien met bekenden en een stukje Griekenland

15 juli 2022 - Ioánnina, Griekenland

Na het ontbijt en huiswerk (laatste week voor de vakantie) gaan we rond 10.00 uur weer op pad, verder via de kust richting het zuiden. De weg gaat daarna over de bergen en door een nationaal park, prachtig, maar wel heel veel slingerbochten. We stoppen op zo’n beetje het hoogste punt waar je een mooi uitzicht hebt. We zien in de verte Korfoe al liggen, nooit geweten dat dit vlak voor de kust van Albanië ligt. We rijden na een korte stop weer verder naar Himare waar bij Porto Palermo een oud verdedigingsfort op een schiereilandje ligt. We krijgen het naastgelegen restaurant als tip voor de lunch en eten daar inderdaad heel lekker. Een bezoekje aan het fort was ook de moeite waard en daarna rijden we het laatste stukje naar Ksamil via Sarande. We proberen daar een supermarkt te vinden, maar die hebben ze hier niet echt, alleen kleine winkeltjes, dus we rijden door naar de camping en besluiten morgen wel met de fiets een paar boodschappen te doen. De camping is wederom klein, maar Linda de eigenaresse is super aardig en heet ons van harte welkom. We moeten even wachten tot er een plek vrij komt en worden uitgenodigd op het dakterras voor koffie. Helaas is het ijskoffie en laten we daar nou net niet van houden, vakkundig laten verdwijnen 😉. Water en bananen en koekjes, alles wordt uit de kast gehaald en op de gehaakte kleedjes gezet, een warm welkom! Als de camper staat en we geïnstalleerd zijn eten we restjes uit de koelkast en wat broodjes uit de airfryer.

Blog 15 juli (87)Blog 15 juli (90)Blog 15 juli (91)Blog 15 juli (95)Blog 15 juli (98)Blog 15 juli (101)Blog 15 juli (107)Blog 15 juli (115)

We blijven hier een dagje om even te relaxen en naar het strand te gaan, want die schijnen hier erg mooi te zijn. In de ochtend maken we huiswerk en gaan Robert en Zoe vast op verkenning waar we in de middag naar toe moeten. We doen een paar wasjes en na de lunch gaan we richting strand. Super druk en het eerste strand waar we komen hebben ze al geen plek meer, gelukkig kunnen we een strandje verderop nog de laatste twee bedjes scoren. Even zwemmen en dan gaat Robert met Dax en Zoe een tochtje op de waterfiets maken. Hard trappen met de harde wind en golfslag. We blijven de rest van de middag op het strand en fietsen tegen 18.00 uur weer terug naar de camping. Zoe speelt met het Poolse buurmeisje en Dax kijkt even iPad. We eten pasta met broccoli en worstjes van de bbq. Morgen gaan we hier in de buurt naar Butrint, een archeologische vindplaats, en daarna door naar Gjirokaster. We hebben nu de route voor de komende weken ongeveer gemaakt, maar we blijven tips krijgen, dus nog veel op het programma!

Blog 15 juli (116)Blog 15 juli (119)Blog 15 juli (122)Blog 15 juli (125)Blog 15 juli (126)

Het kost wat moeite om goed internet te vinden om de foto’s van de afgelopen dagen te downloaden, maar vandaag lijkt het te gaan lukken. Als we opstaan zijn de kids wat snotterig en vooral Dax is niet echt fit en al vanaf half 6 aan het niezen, beetje rustig aan dus vandaag. We pakken alles in en verlaten de camping rond een uur of 10. Top plek geweest, super schoon, gratis gebruik van wasmachine en allerlei andere keuken apparatuur indien gewenst, nieuwe buitendouches die de kids prachtig vinden (de natuurdouche) en super aardige mensen. Bij Butrint aangekomen is het er al vrij druk, maar we vinden een plek voor de camper en lopen naar de ingang. Het is een opgraving van de oude stad met stukken uit allerlei verschillende tijdperken in de geschiedenis, van de oude Grieken en Romeinen tot de Middeleeuwen. Het ligt erg mooi midden in een natuurgebied. We lopen rond en bekijken de opgravingen. Op het hoogste punt waar vroeger de Akropolis stond drinken we koffie en nadat we het kasteel bezocht hebben gaan we richting uitgang. We lunchen bij een restaurant vlakbij de camper en gaan dan weer verder in de richting van Gjirokaster. Het is in kilometers niet ver rijden (75 km), maar de wegen zijn hier kronkelig en dwars door de bergen, dus we doen er zeker 2 uur over. Ze rijden hier wel veel relaxter en zijn veel vriendelijker in het verkeer dan in Italië, dus de kleine wegen zijn hier stuk beter te doen. Dax en Zoe zijn moe dus die slapen bijna meteen als we wegrijden. We vinden hier zowaar bij een tankstation een gasfles die hetzelfde is als in NL/LUX dus we laten onze lege meteen bijvullen. Bij aankomst op camping Family ziet alles er schoon en nieuw uit. Het is meer een camperplaats, maar met hele goede voorzieningen. We verkennen de camping, Dax maakt een verlanglijstje voor zijn verjaardag en Zoe vast voor Sinterklaas (kan je niet vroeg genoeg mee beginnen 😉). Dax is nog steeds niet fit, dus we eten vroeg een boterham en zorgen dat ze er voor de verandering een keer op tijd in liggen. Morgen gaan we het kasteel hier bezoeken en de stad verkennen en in de middag rijden we door naar Griekenland.

Blog 15 juli (127)Blog 15 juli (130)Blog 15 juli (134)Blog 15 juli (135)Blog 15 juli (138)Blog 15 juli (141)Blog 15 juli (144)Blog 15 juli (147)

Goed, niet gelukt om de blog te uploaden so far 😊. Het is ondertussen donderdag 14 juli. We ontbijten op de camping en om 9.45 uur brengt de eigenaar van de camping ons naar de stad, dan hoeven we niet met de camper te parkeren en het is vrij stijl naar boven dus de fiets is ook niet handig. We lopen door het oude centrum heen en herkennen meteen het stadje uit een aflevering van Wie is de Mol dat afgelopen seizoen in Albanië is opgenomen (de opdracht met de kleedjes voor de mensen die het gezien hebben). Stijl de berg op naar het kasteel en daar aangekomen willen we eigenlijk eerst wat drinken, maar dat kan helaas nergens. Dus we gaan eerst maar eens het kasteel verkennen. Mooi om te zien en mooie vergezichten over de omgeving. We leren in het museum wat meer over de geschiedenis van de stad en Albanië in het algemeen, en er is een deel met een oorlogsmuseum en de oude gevangenis. We lopen een paar uur rond en drinken dan snel even koffie op een terras vlakbij zodat we ook even op internet kunnen kijken waar het huismuseum is wat we nog willen bezoeken. Het is niet ver lopen, maar het is ondertussen vrij warm en we moeten omhoog dus het is nog even afzien. We bekijken het huis in Ottomaanse stijl en gaan dan weer richting het centrum om te lunchen. We eten een soort Albanese variant op de tapas met allemaal lokale specialiteiten, erg lekker! Om 15.00 uur worden we weer opgehaald om terug te gaan naar de camping en ondertussen hebben we contact gehad met Chris, de vader van Mees en Boaz die we eerder in Italië ontmoet hadden. Zij zijn destijds met de boot naar Dubrovnik gegaan en vanuit daar naar het zuiden afgezakt en we hebben contact gehouden en tips uitgewisseld. Zij zijn in de buurt en komen nu ook naar de camping waar wij staan dus we besluiten een dagje langer te blijven zodat de kids lekker kunnen spelen. Ze hebben een opblaaszwembadje mee dus er wordt druk met water/emmers/waterpistolen gespeeld. We borrelen en praten bij over de belevenissen van de afgelopen twee weken en eten met zijn allen prima bij het restaurant van de camping. Als de kinderen in bed liggen drinken wij nog een wijntje en gaan dan ook richting bed. Het is hier lekker koel in de nacht dus slapen is een stuk aangenamer dan in Italië!

Blog 15 juli (4)Blog 15 juli (6)Blog 15 juli (15)Blog 15 juli (18)Blog 15 juli (22)Blog 15 juli (26)Blog 15 juli (30)Blog 15 juli (37)Blog 15 juli (44)Blog 15 juli (2)

We ontbijten, er wordt nog gespeeld en we pakken in om weer te gaan. We nemen afscheid van Chris en Chantal en de kids en gaan nu echt richting Griekenland. We drinken nog even koffie in Albanië en steken dan de grens over. Het is niet echt druk, maar het duurt wel lang omdat er uiteraard veel controle is om de EU binnen te komen. We rijden naar de stad Ioannina waar we eerst de grotten willen bezoeken en dan boodschappen doen en naar de camping. We parkeren op de grote parkeerplaats net buiten de stad en willen dan met het toeristentreintje verder. Helaas rijdt deze vandaag niet en blijkt er ook lunchpauze te zijn tot 15.00 uur. We besluiten een stukje terug te rijden en eerst naar de Lidl te gaan voor boodschappen en eten daarna een broodje in de camper. Het is wel weer heel warm weer hier, vandaag 34 graden. Als we terug komen lopen we naar de ingang van de grotten en moeten een half uur wachten tot de volgende tour. Om 16.45 uur gaan we uiteindelijk naar binnen en de tour duurt ongeveer 45 minuten. Mooi om te zien en lekker koel! Na afloop lopen we terug naar de camper en is het nog maar 5 minuutjes rijden naar de camping. Mooie plek aan het water, wel beetje chaotisch met niet echt duidelijke plekken. We relaxen even en gaan dan op de fiets richting de stad om wat te eten. We fietsen een rondje over de boulevard wat er gezellig uit ziet en een stukje door de oude stad. Om 20.00 uur zijn we de eerste om te eten op het terras, dat is hier uiteraard allemaal weer veel later. Maar ze zijn erg vriendelijk en we eten lekkere kebab en souvlaki. We drinken nog koffie met baklava en eten een ijsje en gaan dan weer richting de camping. Morgen nog een dag in Griekenland en daarna door naar Noord-Macedonië zoals het er nu uitziet.

Blog 15 juli (3)Blog 15 juli (49)Blog 15 juli (48)Blog 15 juli (53)Blog 15 juli (56)Blog 15 juli (60)Blog 15 juli (64)Blog 15 juli (65)Blog 15 juli (71)

1. Tante Nance:
    16 juli 2022
    Wat leuk! Klinkt echt cool allemaal 😎
  2. Cath.:
    16 juli 2022
    Lieve Sanne
    Verheug mij op de reis verhalen en foto's
    Heel leuk hoe je het verslag schrijft, krijg je een goede indruk van jullie reis
    Liefs Cath. Xx
  3. Familie van den Oord:
    18 juli 2022
    Dank je wel! Veel liefs 😘
  4. Chris:
    17 juli 2022
    Erg leuk om terug te lezen en erg leuk dat jullie een dagje langer bleven zodat de kids lekker met elkaar konden spelen! Dax en Zoë zullen absoluut de vakantie vriendjes van de trip zijn waar we in de toekomst met veel plezier aan terug zullen denken!

Heel veel plezier op de reis, bedankt voor alle tips en we houden elkaar op de hoogte! Ik blijf jullie verhalen hier lekker volgen 😊👍
  5. Familie van den Oord:
    18 juli 2022
    Genieten van jullie verdere trip, het was erg gezellig! We zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen met Turkije!