Laatste dagen voor nu in Spanje en aankomst in Portugal

20 april 2022 - Olhão, Portugal

Zondagochtend is het tijd om eieren te zoeken, de kinderen hadden het er al meer dan een week over, dus we hebben er een aantal verstopt in de camper. We maken ons daarna klaar om verder te gaan en vertrekken na het ontbijt richting Ronda. Het is een uur door de bergen crossen en onderweg stoppen we even voor koffie op een mooie picknick plaats. We komen rond het middag uur aan in Ronda waar we inchecken op de camperplek. Dit is wel een luxe versie en komt aardig in de richting van een camping, maar dan met alleen maar campers. Er is een toilet en een douche, je kan er wassen en er is een compleet station om je camper schoon te maken. Het is mooi weer en we fietsen richting het centrum. We lopen door de hoofdstraat waar het erg druk is met toeristen en Spaanse dagjes mensen. De eerste stop is lunch bij Jerez, heel lekker gegeten en super vriendelijk voor de kids. Daarna bezoeken we de Arena waar nog steeds stierengevechten gehouden worden en de bijbehorende paardenrijschool. Leuk klein museum zit er ook bij over de geschiedenis van Ronda en de Arena. Na afloop is het tijd voor een bezoek aan de brug, de Puente Nuevo, en lopen we door de oude straatjes. Tijd voor een ijsje en dan nog even naar het park waar een minikermis is opgebouwd voor Pasen. Er wordt gekozen voor een springkasteel en daarna fietsen we weer richting camper. Nog even snel onder de douche en een broodje eten. De camperplaats staat ondertussen zo goed als vol.

Blog 20 april (1)Blog 20 april (4)Blog 20 april (8)Blog 20 april (13)Blog 20 april (15)Blog 20 april (23)Blog 20 april (28)Blog 20 april (29)

We beginnen de dag met huiswerk, ontbijten en de camper schoonmaken, wat we nog steeds hadden uitgesteld na het Sahara zand van een paar weken geleden. We hebben vandaag een lange rit voor de boeg naar Minas de Riotinto, een mijngebied ten noorden van Sevilla. Onderweg stoppen we in een mooi wit dorpje, Zahara de la Sierra, voor koffie en even de benen strekken. We rijden nog een stuk en lunchen in de camper. Aan het einde van de middag komen we in Nerva aan waar de camperplaats naast een oude mijn is, Hiero de Pina. We bekijken de restanten van de mijn en bijbehorend meer en eten bij de camper. Het is echt in de middle of nowhere bovenop een berg, maar er staan gelukkig nog twee andere campers die hier ook blijven overnachten.

Blog 20 april (32)Blog 20 april (35)Blog 20 april (37)Blog 20 april (38)Blog 20 april (40)Blog 20 april (45)

Prima geslapen! We rijden de berg weer af naar het dorp Riotinto waar we vanmiddag met een trein door een ander deel van de oude mijn gaan. Even een paar boodschappen bij de lokale mini supermarkt en ontbijten op een mooi plekje met uitzicht. Dax gaat nog even aan het huiswerk en Robert en Zoe verkennen het dorp en gaan op zoek naar een kapper want dat moet nog steeds gebeuren. Na de koffie rijden we naar de gevonden kapper, maar die gaat helaas over 10 minuten, om 12.00 uur, dicht voor de lunch. Het zit nog niet mee om die lange manen van Dax getemd te krijgen. We rijden naar het station waar de trein straks zal vertrekken, kijken even rond en doen een spelletje. Het is druk, gelukkig hebben we al kaartjes gekocht, want de trein zit vol. Het ritje is 35 minuten door een heel bijzonder landschap waar je kan zien wat er allemaal aan mijnbouw gedaan is. Dit is al meer dan 40 jaar geleden, dus het is wel een beetje roestig 😉. Een enthousiaste gids verteld ongetwijfeld een heel goed verhaal over wat er allemaal te zien is, maar aangezien alles in het Spaans is, is het vrij lastig te begrijpen. Aan het einde van het gerestaureerde stuk van de lijn kan iedereen uitstappen en de rode rivier (de Rio Tinto) van dichtbij bekijken. Na een kwartiertje gaat de trein dezelfde weg weer terug richting station. Het is ondertussen 15.00 uur als we weer aankomen bij de camper en we gaan meteen op weg, want we hebben nog een rit naar Portugal voor de boeg. Weer technisch kiezen we een camping uit in de buurt van Faro, daar lijkt het de komende dagen droog en zonnig. Zoe slaapt de hele weg, Dax luistert naar een boek. De klok gaat een uurtje terug en als we aankomen is het 16.30 uur, prima tijd nog. We mogen zelf een plek uitkiezen op de camping, doen een paar wasjes en eten prima in het restaurant van de camping.

Blog 20 april (52)Blog 20 april (55)Blog 20 april (57)Blog 20 april (64a)Blog 20 april (67)Blog 20 april (62)Blog 20 april (71)

Vanochtend scheen de zon, maar het waait super hard, dus het is nog wel wat fris. Na ontbijt en huiswerk fietsen we naar het stadje Olhao waar onze camping aan de rand ligt. Er zijn hier 8 kappers, dus vandaag moet het echt gaan gebeuren 😊. En zo waar heeft de eerste kapper tijd. Met fris geknipte haren en een kopje koffie op fietsen we nog een rondje door de haven wat er gezellig uitziet met veel terrasjes. Terug op de camping is het tijd voor een broodje en voor Dax om te bellen met de juf. Na afloop fietsen we nog weer even terug richting haven om wat te drinken en doen een paar boodschappen voor het eten. We bbq’en als we weer op de camping zijn en na het douchen lukt het vandaag om de kids een beetje op tijd in bed te krijgen. We hebben besloten om hier nog een dag langer te blijven en morgen met de ferry te gaan naar een eiland vlakbij, duimen dat hij deze keer wel gaat…

Blog 20 april (73)Blog 20 april (74)Blog 20 april (75)Blog 20 april (76)Blog 20 april (77)