Opa en Oma zijn er, veel port en leuke plekken

2 mei 2022 - Vila Pouca de Aguiar, Portugal

Donderdag 27 april, na het ontbijt maken we een kort rondje op de fiets door Tomar, drinken koffie en de kids spelen even in de speeltuin. Nog even een paar boodschappen doen en we zijn klaar om te vertrekken richting de camping vlakbij Aveiro. Het is nog een stuk van ongeveer 1,5 uur rijden en we besluiten om onderweg een broodje te eten. Aangezien Dax en Zoe liggen te slapen rijden we door tot we een belletje krijgen van Marian en Fred dat op het opgegeven adres geen camping ligt. Op de website staat nog een ander adres vermeld, maar ook daar geen camping. We rijden in de richting van de kust waar zij op dat moment ook zijn en vlak voordat we daar aankomen is de camping toch gelokaliseerd, een stukje buiten het centrum van Costa Nova. Een leuke strandplaats! Het is natuurlijk super om elkaar weer te zien op deze mooie plek in Portugal. De camping is prima, schoon en naast het strand. Iedereen moet nog lunchen (het is ondertussen wel al 16.00 uur), dus we zetten snel alle stoelen en tafels buiten en eten een broodje. Daarna kan de camping verkend worden, bijgekletst, even naar het strand en in de avond staat er bbq op het programma.

IMG_7079IMG_7082IMG_7086IMG_8232IMG_70928c1d04f1-3ace-4077-bfa2-2cb4680d0b84

Op vrijdag gaan we na het ontbijt richting Aveiro op de fiets. Het is een fietstocht van ongeveer 12 km over het grootste deel fietspaden en door de haven. Op de heenweg missen we een afslagje waardoor we een stuk over de weg moeten, maar op de terugweg kunnen we helemaal via een fietspad. Aveiro is een heel leuk stadje met veel water en gondels, het Venetië van Portugal (maar dan wel een stukje kleiner 😊). We parkeren de fiets en lopen eerst een rondje langs de VVV en een terras voor koffie. We moeten uiteraard een rondvaart maken met een gondel, dus boeken we er eentje om 13.00 uur en varen door de kanalen. Leuke gids die veel kan vertellen over de stad en de omgeving. We spotten vanaf de boot alvast een speeltuin voor na de lunch. Als we weer aanmeren lopen we richting een pleintje dat we eerder gezien hebben en kiezen een restaurant uit, Taverna Aveirense. Het is heel erg druk en ze hebben een beetje last van personeelstekort, maar uiteindelijk eten we heerlijk! Na de lunch is er tijd voor koffie en een speeltuin en vervolgens stappen we weer op de fiets richting camping waar we om 17.00 uur aankomen. Even relaxen en dan een broodje eten voordat het tijd is voor bed en een kopje thee.

IMG_8265IMG_7099IMG_7113IMG_7116IMG_71197ac5fcdd-6dbf-4851-bbbf-9b29ba7b3bcf

We vertrekken in de richting van Porto waar we een camping aan het strand uitgezocht hebben. Bij aankomst is de zon verdwenen en is het mistig boven zee. Dit schijnt te komen doordat het snel is afgekoeld boven zee, maar in de loop van de middag moet dat beter worden. De camping is oud en de plekken klein, het lukt nog net om de laatste twee plekken bij elkaar te bemachtigen voordat het vol staat. Na de koffie vertrekken Robert en ik met de bus richting Porto en gaan de kids de middag met opa en oma naar het strand. Ze eten wat bij een strandtent en spelen in zee en met het zand. Gelukkig komt inderdaad de zon later weer door. Een klein stukje van het strand schijnt al meteen de zon. Bij aankomst in Porto centrum lopen we eerst door de oude stad, genieten van het uitzicht en eten wat kleins op een terras. Na de late lunch lopen we richting de andere kant van de Douro om port te gaan proeven bij Graham’s. Helaas is er geen plek meer in de Engelstalige rondleiding, maar proeven kan gelukkig altijd op het terras met prachtig uitzicht over de stad. We nemen nog een paar flessen mee en nemen de kabelbaan vanaf de kade weer terug naar de bovenstad. We zoeken een leuke wijk uit om eerst nog wat te drinken en eten daarna heerlijk bij restaurant Biferia. We willen een taxi terug nemen naar de camping, maar doordat Porto voetbalt en het super druk is met toeristen zijn die niet beschikbaar op het moment. Gelukkig lukt het om een Uber te boeken en een half uurtje wachten onder het genot van nog een glaasje port is natuurlijk geen straf.

6504907e-f029-4b45-9667-145bbe0a438c34a754bd-d057-4038-9196-742fa0230e9bIMG_7156IMG_7160IMG_7159

Na het huiswerk en ontbijt gaan we weer op weg om vandaag helemaal binnendoor langs de Douro te rijden. Een erg mooie route waar we onderweg een aantal keer stoppen om koffie te drinken en te lunchen. Aan het eind van de middag komen we aan op de camperplaats van Pinhao waar we langs het water staan. Het is jammer dat de kade opengebroken is, maar verder een prima plek om te staan. Nadat we geïnstalleerd zijn lopen we richting het dorp waar we even de speeltuin opzoeken en rondkijken op het mooie oude station. We hebben een restaurant, Writer’s Place, uitgekozen dat om 19.00 uur open gaat, dus we lopen die kant op en staan er stipt op tijd voor de deur. Het is een bijzondere ervaring, een man en vrouw die alles zelf doen, van de wijn en de port maken tot de koeien voor het vlees houden op hun eigen boerderij in het noorden van Portugal. Het is jammer genoeg best fris op het terras, maar gelukkig kunnen we nog even binnen zitten voor de koffie, taart en uiteraard nog een glaasje port. We horen de levensverhalen van de eigenaren, die prachtig kunnen vertellen en gelukkig dus goed Engels spreken. Veel te laat voor de kinderen, maar met een heerlijke avond achter de rug, lopen we tegen 22.00 uur terug naar de camper waar we meteen in bed duiken.

5fed0646-9141-42b2-9e33-10bc10de03ef78b3281e-3720-4368-af8e-1558d7f57e66d7efb816-75cc-429e-9357-748266c724fcIMG_7206IMG_7211

We konden natuurlijk niet in Pinhao verblijven zonder een rondleiding door de wijngaarden en een van de vele wijnhuizen die deze omgeving rijk is. We kiezen uiteindelijk voor Sandeman omdat we op de heenweg er al langs gereden waren en het uitzicht spectaculair lijkt. We boeken de tour van 12.00 uur en na de koffie rijden we met de campers die kant op. Het is een smalle weg naar boven, maar gelukkig is er een andere naar beneden 😊. Het uitzicht is inderdaad fantastisch, de gids verteld leuk en duidelijk over de wijngaard en we proeven lekkere wijnen en natuurlijk port. We eten wat brood op het terras en lopen daarna nog een rondje door de wijngaard. De volgende camping ligt net boven Vila Real en is ongeveer anderhalf uur rijden. Prima plek, bovenop een berg. Mooie kampeerplekken, schoon en nog een beetje een zonnetje. We bbq’en en gaan daarna snel naar binnen want het koelt heel erg af.

3ca31004-1013-4808-a87c-f07c5bca39b3IMG_8418e64e3c87-d7c1-4ec9-a1d3-6886e1bf9e10IMG_7226IMG_7227IMG_7242IMG_7239