Verrassend Guimaeres, terug in Spanje en top camping

7 mei 2022 - Illa de Arousa, Spanje

Op dinsdag ontbijten we nog wel binnen want het is fris, maar de zon schijnt en na de koffie en wat belafspraken gaan we op weg richting Guimaeres. We hebben een camping uitgezocht in het gemeenschap Penha vanwaar we met een kabelbaan naar de stad Guimaeres kunnen. In volle verwachting dat we onderaan de berg verblijven en de kabelbaan ons naar boven naar de stad zal brengen, blijkt het dat we bovenop de berg zitten en de kabelbaan naar beneden gaat. Het is uiteindelijk al 13.30 uur als we op de camping aankomen, en we besluiten vandaag niet meer naar de stad te gaan. Er is veel te zien en vanmiddag de tijd wellicht te kort. We eten een broodje op de camping en Dax maakt nog wat huiswerk. Daarna wandelen we door Penha wat een natuurgebied is met uitzichtpunten, een kerk, leuke wandelpaadjes met gigantische rotsen en een groot horeca plein. Nadat we wat gedronken hebben op het terras lopen we terug richting camping waar we wat kleins eten bij de bar.

Blog 7 mei (1)Blog 7 mei (2)Blog 7 mei (5)Blog 7 mei (9)Blog 7 mei (7)

De kabelbaan gaat vanaf 10.00 uur, dus na een ontbijt in de zon lopen we in een minuut of 10 die kant op. Het is een leuk ritje dat ons naar de rand van het oude centrum brengt. Het is een hele mooie stad, we lopen over de stadsmuren en besluiten om na de koffie zowel het oude kasteel als het bisschoppelijk paleis te bezoeken. Beide zijn zeker de moeite waard! We lunchen op een heel leuke dakterras dat door Dax wordt gespot, van vegan restaurant “Cor de Tangerina”. Heerlijk gegeten. Dax moet om 14.00 uur bellen met de juf, dus na de laatste hap mag hij binnen in een beetje aparte ruimte gaan zitten voor een uurtje Duits. We lopen hierna nog een rondje door het hele leuke oude centrum van de stad en nemen de kabelbaan weer terug richting camping. We moeten om 17.00 uur uitchecken, dus na het inpakken van de laatste spullen gaan we op weg. Een mooie route door het Parque Nacional da Peneda-Gerês brengt ons naar een camperplek in Lindoso met een prachtig uitzicht. Bovenop een berg, naast een kleine kasteelruïne is er plek voor een paar campers. We kijken rond en installeren ons op een grasveldje om een lekker salade en brood te eten.

Blog 7 mei (13)Blog 7 mei (18)Blog 7 mei (25)Blog 7 mei (33)Blog 7 mei (31)Blog 7 mei (39)Blog 7 mei (41)

Na een prima nacht is het tijd om weer richting Spanje te gaan. We rijden naar de stad Ourense waar we eerst boodschappen doen en vervolgens de camper parkeren buiten de stad naast de rivier. We picknicken naast een van de termale baden en fietsen vervolgens over een mooi fietspad naar de oude binnenstad. We drinken koffie en eten een ijsje op het Place Mayor en kijken wat rond in het leuke centrum. Vervolgens fietsen we terug naar de camper en rijden door een heel klein zandweggetje weer naar de grote weg vanwaar we richting de volgende camping rijden. Een piepklein dorp, Maceira, midden tussen de bergen heeft een prachtige camping. Kleinschalig en super leuk voor de kinderen met speelhuisjes, skelters, een zwembad en naast een riviertje. Het is ondertussen al laat in de middag en we besluiten meteen dat we hier een dag extra willen blijven. De kids spelen heerlijk en we eten lekker bij de camper.

Blog 7 mei (47)Blog 7 mei (49)Blog 7 mei (52)Blog 7 mei (51)

We moeten even wennen aan het uur tijdsverschil tussen Portugal en Spanje, maar dat betekend dat er uitgeslapen wordt 😊. Om half 9 is iedereen zo’n beetje wakker en Dax en Zoe hebben zichzelf meteen aangekleed en zitten voor we het weten alweer in de speelhuisjes. Alles gaat lekker rustig op zijn Spaans, dus om 10.00 uur is het brood klaar en kunnen we ontbijten. We doen de was, lunchen bij de rivier waar er ook wordt geprobeerd vissen te vangen, zwemmen aan het eind van de middag ook nog even in het zwembad, oftewel een heerlijke dag! We eten in het restaurant dat meteen naast de camping ligt. Eigen gaat hij pas om 20.00 uur open, maar we kunnen wel al in de middag bestellen zodat ze alles vast kunnen voorbereiden en we rond 20.15 uur kunnen eten. Dat werkt prima. Dax en Zoe spelen nog even met de Lego en ander speelgoed die ze bij de camping beschikbaar hebben voordat we aan tafel kunnen. Heerlijk gegeten en na een dessert is het ondertussen toch alweer 21.30 uur als we richting de camper gaan. We zijn in de afgelopen maanden volledig aangepast aan de hier geldende eettijden. Alhoewel de Spanjaarden pas komen eten als wij weggaan. Wat dat betreft was Portugal net iets beter waar het eten al wel tussen 19.00 en 20.00 begon.

Blog 7 mei (56)Blog 7 mei (57)Blog 7 mei (61)Blog 7 mei (63)Blog 7 mei (59)Blog 7 mei (66)Blog 7 mei (67)Blog 7 mei (4)

Er wordt weer uitgeslapen tot 8.30 uur en de kids hebben nog een druk programma voordat we kunnen vertrekken. Er moet nog met de Lego gebouwd worden, op de skelters gefietst, de vis fuik gecheckt etc etc. Maar na een klein incident, waarbij de camper even over de grond schuurde door een steile krappe bocht, vertrekken we om 11.15 naar Pontevedra wat ongeveer een uur rijden is. We parkeren op de camperplaats net naast het centrum en gaan het laatste kleine stukje op de fiets. Rondje door de stad en tijd voor koffie op een terras. Vervolgens lopen we door het leuke park met speeltuin en via de haven weer richting oude binnenstad waar we lekker lunchen. Op de fiets weer richting camper vanwaar we een route langs de kust hebben gekozen naar de volgende camperplaats. Mooi stuk gereden van iets meer dan een uur naar het eiland Illa de Arousa. Super druk op de stranden en de plek die we uitgekozen hebben staat vol, maar er is gelukkig nog een heel groot ander parkeerterrein waar je 24 uur mag staan, met uitzicht op het water. We doen een drankje bij de strandtent en eten pasta aan het water. Morgenochtend vervolgen we onze tocht en gaan we naar Santiago de Compostella.

Blog 7 mei (70)Blog 7 mei (74)Blog 7 mei (75)Blog 7 mei (78)Blog 7 mei (79)Blog 7 mei (80)

1. Rosanne:
    9 mei 2022