Strand, zwembad, Trulli en Monopoli

6 juli 2022 - Capitolo, Italië

Zaterdag 2 juli, na het ontbijt gaan Zoe en Dax met Mees en Boaz mee naar het strand om zandkastelen te maken. Wij doen nog wat klusjes bij de camper en gaan dan ook die kant op. Er wordt gezellig gekletst en aan het eind van de ochtend drinken we nog even met zijn allen koffie bij onze camper. De jongens blijven nog even spelen zodat de camper van Mees en Boaz rustig in orde gemaakt kan worden want ze vertrekken vandaag richting boot. Wij maken lekkere bruchetta’s voor de lunch en gaan na het huiswerk nog even richting zwembad.

Blog 6 juli (1)Blog 6 juli (3)Blog 6 juli (4)Blog 6 juli (5)

We zitten ruim in de tijd want de boot naar Dürres gaat pas donderdag, dus we besluiten nog een strand en zwembad dag in te lassen. Er wordt een fort gebouwd en we hebben een grote opblaasband gekregen waar druk mee gespeeld wordt. Het waait vandaag dus zijn er voor de verandering golfen. Om 13.00 uur hebben we gereserveerd bij de strandtent naast de camping waar we lekker lunchen. Op het strand is het door de wind prima te doen, maar verder is het zweten geblazen want het is nog steeds 35 graden plus. Na de lunch even tijd voor een Siësta met een luisterboekje en dan op naar het zwembad. We eten wat kleins bij de camper en iedereen ligt voor de verandering een keer lekker op tijd in bed.

Blog 6 juli (8)Blog 6 juli (9)Blog 6 juli (12)Blog 6 juli (13)Blog 6 juli (17)

Tijd om weer te vertrekken. Nog even huiswerk maken in de bar terwijl Robert en Zoe de camper klaar maken voor vertrek. We rijden eerst langs een grote supermarkt voor boodschappen en eten een broodje in de camper. Vervolgens zijn we in een half uur in Alberobello om de Trulli’s te bezoeken. We parkeren net buiten het stadje en nemen dan de fiets. Eerst een klein rondje al fietsend, maar dan parkeren we op het centrale plein vanwaar we na wat drinken en een ijsje de kleine straatjes in lopen. Leuk om te zien en rond te lopen, we kopen nog wat lokale wijn en likeur en dan heeft de hitte iedereen weer bevangen en stappen we op de fiets terug naar de camper. Aan het eind van de middag komen we op de camping aan, even wat minder dan degene die we hiervoor hadden. We schrikken elke keer weer van de prijzen voor campingplaatsen hier, nu het hoogseizoen is betalen we minimaal 50 eur per nacht en dan heb je dus niks bijzonders. Voor de luxe camping waar we vandaan komen zouden we 85 eur (!) per nacht gaan betalen. Maar goed, het zwembad ziet er hier ook mooi uit en voor het eerst proberen de begeleiders van de Kidsclub Dax en Zoe erbij te betrekken. Hiervoor schrokken ze voornamelijk als je geen Italiaans spreekt en werden ze vervolgens gewoon genegeerd. Er wordt hier meteen druk getekend en ondanks dat ze er niks van verstaan is het gezellig. Na afloop eten we een hamburger van de BBQ.

Blog 6 juli (18)Blog 6 juli (20)Blog 6 juli (21)Blog 6 juli (24)Blog 6 juli (27)Blog 6 juli (28)Blog 6 juli (36)Blog 6 juli (37)

We doen rustig aan vandaag, Robert werkt nog wat in de ochtend en na de koffie gaan we richting zwembad. Met de lunch eten we wat bij de camper en daarna gaan Robert en Zoe kijken of er een strand in de buurt is waar we morgen naar toe kunnen. Dax en ik maken ondertussen huiswerk, nog even de laatste loodjes voor het einde van het schooljaar (en die wegen wel een beetje zwaar). Er blijken geen publieke stranden in de buurt te zijn en de restaurants die bedjes verhuren beginnen vanaf 60 eur voor 2 bedden en een parasol, dus dat gaan we toch maar even overslaan, in Albanië is er weer een strand 😉. We gaan nog even naar het zwembad en er wordt weer getekend en gedanst bij de Kidsclub. We lopen tegen 17.30 uur terug naar de camper en opeens zien we in de verte donderwolken aankomen. Het begint te onweren en even keihard te regenen. Helaas frist het er niet echt van op en na een kwartiertje is het afgelopen en eigenlijk alleen maar benauwd geworden. We springen nog even onder de douche en gaan dan op de fiets naar Monopoli wat ongeveer 5 km van de camping ligt. Leuk stadje met oude haven en gezellige straatjes. We eten wat en nemen na afloop nog een ijsje bij de ijssalon voordat we de terugtocht weer aanvaarden.

Blog 6 juli (38)Blog 6 juli (39)Blog 6 juli (40)Blog 6 juli (45)Blog 6 juli (49)Blog 6 juli (52)Blog 6 juli (54)Blog 6 juli (62)

Vandaag dus geen strand maar nog een relax dagje op de camping. In de ochtend krijgt eerst de camper een grote sopbeurt binnen, is nodig en het is iets minder warm vandaag door de harde wind. Zwemtijd daarna en Zoe gaat nog even tekenen bij de Kidsclub. Ondertussen is er zoveel geoefend dat zowel Dax als Zoe zonder zwemles allebei zonder bandjes kunnen zwemmen! Dax had al wel het een en ander opgepikt met schoolzwemmen, maar het meeste is de afgelopen weken geleerd. Alleen nog even finetunen volgend jaar. Om 13.00 uur gaan we terug naar de camper om te lunchen, huiswerk te maken en Dax belt nog met de juf. Even een half uurtje in de relaxmodus met een luisterboek en dan een laatste rondje zwembad. We doen een wasje en koken en maken klaar om morgen te vertrekken. De boot naar Albanië vaart pas om 22.00 uur af, dus we gaan eerst een dagje naar Bari.

Blog 6 juli (63)Blog 6 juli (64)Blog 6 juli (65)Blog 6 juli (66)