Feeling hot hot hot!

1 juli 2022 - Torre Canne, Italië

Maandag 27 juni, we fietsen na het ontbijt in een kwartiertje van de camping richting het centrum van Gallipoli. We fietsen een rondje langs de boulevard en parkeren dan om het stadje te bekijken. Eerst wat drinken want het is wederom heel erg warm. We lopen een rondje en bekijken het fort dat aan de zee ligt. Ze hebben een soort van permanente tentoonstelling over het stadje en de geschiedenis van de olijfolie in de streek. De camping waar we verblijven is ook van een familie die oorspronkelijk daar wijngaarden en olijfbomen op kweekten, maar nu een deel hebben verbouwd naar camping. Ze bezitten bijvoorbeeld het olijfolie museum in de stad en een paar andere sites, dus slecht hebben ze er niet mee geboerd 😊. We lopen terug richting zee en lunchen op een terras met uitzicht over het strand. Na afloop willen we nog even kijken bij dit olijfolie museum, maar het is helaas gesloten voor lunch en gaat pas om 16.00 uur weer open, te lang om op te wachten. We fietsen terug naar de camping, maken wat huiswerk en dan is het tijd voor het zwembad.

Blog 1 juli (1)Blog 1 juli (4)Blog 1 juli (7)Blog 1 juli (10)Blog 1 juli (11)

Deze camping heeft ook een auto te huur en we willen vandaag naar de stad Lecce, maar helaas is hij al bezet voor de rest van de week. We besluiten dan maar met de camper te gaan en wel weer op deze camping terug te komen, dus we laten de meeste spullen verder staan. Het is een half uurtje rijden en we parkeren op een grote parkeerplaats net buiten het centrum vanwaar je met de trolleybus in een paar haltes bij de oude stad bent. Eerst wat drinken en dan wagen we ons de stad in. Alles is momenteel een beetje een uitdaging met 38 graden, want het is redelijk afzien voor mezelf en de kids. Robert is de enige die er niet heel veel last van heeft, maar is wel steeds degene die Zoe op zijn nek moet dragen, niet erg aangenaam dus. We lopen een rondje, gaan lekker wat eten (binnen in de airco) en bekijken dan het plein bij de Duomo. Je kan de toren bezoeken wat vrij prijzig is, maar de kinderen willen graag, dus uiteindelijk gaat Robert met ze naar boven met de lift. Via het Amfitheater lopen we terug naar de bushalte en gaan weer richting camper. Om 16.00 uur zijn we weer terug bij de camping en plonsen snel het zwembad in.

Blog 1 juli (15)Blog 1 juli (18)Blog 1 juli (22)Blog 1 juli (26)Blog 1 juli (32)

Nog een dag naar een stad wordt door de kids niet gewaardeerd, dus Robert gaat vandaag alleen met de trein naar Brindisi en wij blijven op de camping. Het is 2,5 uur met de trein en het eerste deel is aangenaam met veel zit plek en airco. Helaas zijn de laatste 25 minuten in een ouwe boemel, maar rond het middaguur komt hij goed aan. De fiets is mee, dus na de koffie de stad bekeken en sushi gegeten. Leuk, maar de rest van de fam heeft eigenlijk niet echt iets gemist. Ondertussen maken wij eerst huiswerk en gaan dan naar het strand. Lekker in het zand spelen en zwemmen. We eten bij de camper een eitje en een broodje voor de lunch en spelen wat met de lego voordat Dax om 15.00 uur gaat bellen met de juf. Na het bellen richting zwembad waar we een paar uurtjes in het water zijn en uiteraard eten Dax en Zoe hun dagelijkse ijsje 😊. Lekker onder de douche en als Robert ook weer terug is eten we wat bij het restaurant van de camping. Vanmiddag is er kennis gemaakt met Jesse, een Nederlands jongetje dat iets verderop staat op de camping, en die zit toevallig naast ons. Kids in de speeltuin en wij kletsen wat met zijn ouders. Gezellige avond.

Blog 1 juli (34)Blog 1 juli (35)Blog 1 juli (37)Blog 1 juli (39)Blog 1 juli (40)

Het is vandaag tijd om te vertrekken. Dax en Zoe spelen nog even met Jesse in de speeltuin terwijl wij alles inpakken en rond 10.00 uur gaan we richting Santa Maria di Leuca, het meest zuidelijke puntje in de hak van Italië. Het is drie kwartier rijden en we parkeren vlakbij de vuurtoren. We lopen die kant op en drinken koffie en kijken wat rond. Weer terug in de camper gaan we richting Ostuni. Onderweg doen we boodschappen, maar zelfs de grote supermarkten gaan hier tussen de middag dicht (hebben we niet door), dus we worden om 13.30 uur met de helft van de boodschappen naar buiten geveegd. Smeren even snel een broodje en eten die tijdens het rijden op. We hebben een camping aan zee uitgezocht, maar eenmaal daar aangekomen blijkt hij niet meer te bestaan. We besluiten naar het centrum van Ostuni te rijden en daar op een parkeerplaats te overnachten. Met ventilator en vooral heel rustig blijven zitten maken we huiswerk terwijl Robert en Zoe even naar een parkje lopen. Om 18.00 uur nemen we een Tuktuk met gids die door de smalle straatjes scheurt en onderweg overal stopt om wat te vertellen, heel leuk en veeeeel beter dan lopen met deze temperaturen. Na afloop doen we een drankje en lopen dan nog even door de prachtig witte straatjes. We vinden een leuk restaurant en lopen na het eten weer terug naar de camper. Nog steeds heel warm. De kinderen slapen eigenlijk prima met een ventilator, maar voor ons is het vrij lastig. Tijd voor nog een ventilator 😊. Op de camping gaan we er nog wel eens uit voor een tukje in de hangmat, maar dat gaat natuurlijk niet op een parkeerplaats. Maar als om 2.00 uur de laatste auto’s vertrokken zijn en het hek dicht is, kunnen we in ieder geval de deur open zetten voor een klein briesje.

Blog 1 juli (41)Blog 1 juli (43)Blog 1 juli (47)Blog 1 juli (49)Blog 1 juli (54)Blog 1 juli (62)Blog 1 juli (63)

Op tijd opgestaan en een ontbijtje in de stad. Het hek van de parkeerplaats gaat om 9.00 uur open en dan rijden we in de richting van Locorotondo. De doorgaande weg is alleen afgesloten en we moeten omrijden via super smalle weggetjes waar we gelukkig geen tegenliggers tegenkomen, want we kunnen er zelf nauwelijks doorheen. Onderweg zien we de eerste Trulli huizen waar de streek om bekend staat. Na drie kwartier billen knijpen komen we door de straatjes aan in Locorotondo. We parkeren buiten het centrum en nemen de fiets verder. Super mooi wit dorp, overal leuke doorkijkjes en straatjes. Dax zit er een beetje doorheen vandaag en mist thuis en zijn vriendjes, af en toe hebben ze allebei zo’n dag. We proberen ondanks de warmte er toch een leuke ochtend van te maken en rijden na afloop richting een camping aan het strand met zwembad. Daar aangekomen zoeken we een plek en installeren. We eten wat kleins en om 15.00 uur gaat het zwembad open en blijven we daar de rest van de middag. Er wordt weer een Nederlands jongetje opgepikt (meisjes zijn we nog niet tegengekomen 😊) en met Mees en later ook zijn broertje Boaz wordt leuk gespeeld. Na het zwemmen wordt er nog even met de lego gespeeld bij onze camper en komt de vader van Mees en Boaz een wijntje drinken. Nadat iedereen gegeten heeft nog even met zijn allen naar het strand om kastelen te bouwen en om 21.00 uur nog een keertje onder de douche en in bed.

Blog 1 juli 2022 (14)Blog 1 juli 2022 (3)Blog 1 juli 2022 (5)Blog 1 juli 2022 (9)Blog 1 juli 2022 (13)