Pizzo, een jarige Job, waterpark en de Sassi van Matera

26 juni 2022 - Gallipoli, Italië

Dinsdag 21 juni, we pakken rustig onze spullen in (te heet om ook maar iets snel te doen) en vertrekken langs de kust weer richting het noorden. De eerste stop is het stadje Pizzo. Robert heeft een belafspraak en wij lopen vast een rondje door het stadje en kijken rond voor een leuk restaurant. Als Robert klaar is gaan we lunchen op het terras en als toetje moeten we natuurlijk langs de ijstent om Tartufo te eten, want dat dessert komt oorspronkelijk hier vandaan. We rijden verder naar het Nationaal Park Della Sila want het gerucht ging op de vorige camping dat het daar mooi is en maar 23 graden, klinkt heerlijk. We rijden de bergen in en hebben een camperplaats op het oog bij Lago Ampollino. Daar aangekomen aan het eind van de middag blijkt dat ze eigenlijk geen plekken meer verhuren aan campers, maar met frisse tegenzin laat de eigenaar ons toch overnachten voor EUR 10. We staan dan ook helemaal alleen, maar het is er prachtig. Robert gaat met de kinderen de nieuwe vishengel uitproberen, maar de teleurstelling is er wel als vissen toch wel wat lastiger blijkt dan gepland en er niks gevangen wordt. We eten een broodje in de camper want buiten worden we door alle beestje aangevallen. Maar het koelt in de avond inderdaad heerlijk af en voor het eerst in weken hebben we een vest aangetrokken.

Blog 26 juni 2022 (4)Blog 26 juni 2022 (5)Blog 26 juni 2022 (9)Blog 26 juni 2022 (14)Blog 26 juni 2022 (17)Blog 26 juni 2022 (22)Blog 26 juni 2022 (23)

Voor het ontbijt wordt er nog een vispoging gedaan en na een broodje gaan we weer op weg. We rijden de bergen uit weer richting de kust en komen onderweg langs Cosenza. We overwegen even om de stad te bezoeken en te lunchen, maar het is super druk en ondertussen 38 graden, dus we besluiten door te rijden. We hebben een camping uitgezocht aan het strand bij het stadje Salicetti. Prima camping, grote plaats en leuke strandtent ernaast waar we heel lekker lunchen. Na de lunch wordt er met de juf gebeld en huiswerk gemaakt en vermaken onszelf op de camping.

Blog 26 juni 2022 (27)Blog 26 juni 2022 (29)Blog 26 juni 2022 (31)Blog 26 juni 2022 (32)

We moeten nog de laatste inkopen doen voor de verjaardag van Robert, dus we gaan op de fiets naar een winkelcentrum niet zo ver van de camping. We kopen nog wat cadeaus, een cake en extra versiering en doen wat boodschappen voor het eten. Terug op de camping lunchen we en dan is het tijd om naar het strand te gaan. Het is een mengeling van zand en steentjes, maar prima en mooi water. Bijna geen golfslag hier. Het is ondertussen dichtgetrokken, dus even geen zon wat wel fijn is, maar het blijft uiteraard wel heel warm. Er wordt gezwommen en op het strand gespeeld en daarna lekker onder de douche en eten. De camping is prima, ze hebben alleen twee jonge honden die non-stop alle schoenen jatten, dus je kan echt niks buiten laten liggen. De kinderen slapen vanavond op ons bed zodat papa morgen kan uitslapen achterin als wij de voorbereidingen doen voor de verjaardag!

Blog 26 juni 2022 (35)Blog 26 juni 2022 (37)Blog 26 juni 2022 (38)Blog 26 juni 2022 (40)

Hiep Hiep Hoera, de tweede jarige tijdens onze reis, Robert is jarig! De camper is mooi versierd en er is cake met kaarsjes en cadeaus. Je kan bij de camping een auto meenemen voor EUR 15 per halve dag, super handig, dan hoeven we niet alles op te ruimen en in te pakken, want vandaag staat er een dag naar het AquaParc 2000 op het programma. Wat kan je ook anders doen als het op je verjaardag 36 graden is 😊. Het is een half uurtje rijden en rond 10.30 uur zijn we daar. Het is een groot en mooi park waar heel veel te doen is. Robert probeert alle glijbanen uit, we dobberen over de rivier met banden, de kids vermaken zich top in de twee delen die speciaal voor hen ingericht zijn en de glijbanen dus ook echt alleen bestemd zijn voor kinderen onder de 1.30 meter. Er zijn shows bij het grote golfslagbad, dus een hele dag vermaak voor jong en oud. We eten een hamburger en broodje worst en natuurlijk ijs. Om 18.00 uur zit iedereen uitgeput weer in de auto en rijden we nog even langs de Lidl voor boodschappen, meteen handig even met de auto ipv met de camper. Op de camping aangekomen springen we onder de douche en maken ons klaar om te gaan eten bij het restaurant aan het strand. Een mooi afsluiting van een zeer geslaagde dag!

Blog 26 juni 2022 (41)Blog 26 juni 2022 (44)Blog 26 juni 2022 (49)Blog 26 juni 2022 (50)Blog 26 juni 2022 (52)Blog 26 juni 2022 (61)Blog 26 juni 2022 (64)Blog 26 juni 2022 (69)Blog 26 juni 2022 (74)Blog 26 juni 2022 (76)

Super slecht geslapen, het was vannacht nog boven de 30 graden, dus we dwalen de halve nacht tussen de hangmat, de stoelen buiten en ons bed. We gaan weer verder en pakken in en vertrekken rond 9.30 uur in de richting van Matera waar we de grotwoningen “De Sassi” gaan bezoeken. Alle wegen zijn nog steeds heel slecht over het algemeen en er moet dus ook elke keer behoorlijk wat tijd uitgetrokken worden om ergens te komen. Voor de verandering staat er bij Matera wel goed aangegeven waar we de camper kunnen parkeren en gelukkig gaat er vanuit daar ook een busje naar de Sassi. Het is echt een prachtig stadje en het is niet voor te stellen dat er tot 60 jaar geleden gewoon nog 20.000 mensen onder erbarmelijke omstandigheden in de grotwoningen woonden. Ondertussen zijn de Sassi weer her bevolkt en worden diverse oude woningen samengevoegd naar nieuwe huizen. Er is nog wel veel wat gerenoveerd moet worden, maar het is erg leuk om rond te lopen door de straatjes. Heel bijzonder! Zoe is de hele ochtend niet te genieten en moeten we door de straatjes sleuren. Iedereen die we tegenkomen is het er over eens dat het eigenlijk ook gewoon veel te warm is en ze oogst ook nog eens veel begrip onze drama queen, haha. We lunchen uiteraard met pasta en bezoeken dan nog het Casa Noha, waar we een documentaire zien over het leven in de Sassi. Ook al begrepen de kinderen er natuurlijk niet veel van in het Engels, toch was vooral Dax erg onder de indruk van de beelden. Na afloop lopen we weer terug richting bushalte en brengt het busje ons weer terug naar de camper, prima geregeld. We hebben een camping uitgezocht weer aan de kust, maar daar aangekomen zijn we toch maar weer omgedraaid want het zag er niet echt bepaald uitnodigend uit. Veel te klein om met de camper te manoeuvreren en een zwembad dat er ook niet bepaald fris uit zag. Het is ondertussen al vrij laat dus we besluiten een camperplaats drie kwartier verderop te proberen. Onderweg rijden we door het dorp Maruggio wat echt super smalle straatjes heeft en waar dan ook nog eens aan alle kanten auto’s geparkeerd staan. Helaas gaat het dan ook mis en hebben we een kleine aanrijding met een jongen van een jaar of 20 die alleen Italiaans spreekt. Hij wil eerst cash van ons en geen formulier invullen voor de verzekering, maar uiteindelijk rijden we samen naar het politiebureau en helpt een agent ons aan de juiste formulieren. De schade is vrij beperkt bij beiden gelukkig, maar het is altijd weer zoveel werk en het kost zoveel tijd. Uiteindelijk kunnen we om 20.30 uur weer verder en hebben de kids ondertussen iPad gekeken en chips gegeten als avondmaaltijd. We komen om 21.00 uur bij de camperplaats aan waar ze nog precies 1 plekje over hebben gelukkig! Alleen maar Italianen die net de verjaardag van een meisje gaan vieren in het restaurant dat 5 jaar is geworden. Die van ons zijn ondertussen gewoon meteen ingestort in hun bed…..

Blog 26 juni 2022 (79)Blog 26 juni 2022 (82)Blog 26 juni 2022 (89)Blog 26 juni 2022 (93)Blog 26 juni 2022 (92)Blog 26 juni 2022 (96)Blog 26 juni 2022 (97)Blog 26 juni 2022 (98)

Vanochtend na een prima ontbijt met croissants en fruit in de bar van de camperplek, zijn we weer verder getrokken. We hebben een camping uitgezocht een uurtje verder bij de stad Gallipoli. Grote camping met van alles te doen en groot zwembad. Prima voor twee daagjes. Er wordt gespeeld, huiswerk gemaakt en na de lunch gaan we een paar uurtjes zwemmen. We eten wraps en de kids gaan op tijd (voor Italiaanse begrippen) het bed in. Zojuist is de kinderdisco begonnen (22.00 uur) en begint het een beetje af te koelen. Morgen gaan we in de ochtend Gallipoli bezoeken en moeten daar ongetwijfeld van bijkomen in het zwembad na afloop 😊.

Blog 26 juni 2022 (99)Blog 26 juni 2022 (100)Blog 26 juni 2022 (101)Blog 26 juni 2022 (103)Blog 26 juni 2022 (104)Blog 26 juni 2022 (1)