Andorra, Carcassonne en Corsica

24 mei 2022 - Bonifacio, Frankrijk

Dinsdag 17 mei, de vaste ochtendroutine van huiswerk en ontbijten en dan gaan we Andorra stad bezoeken. We hoeven pas om 15.00 uur uit te checken, dus we kunnen de camper lekker op de camping laten staan. We fietsen naar het centrum en drinken koffie op het terras. We lopen een rondje en kopen nieuwe sandalen. Er is een modelspoorwinkel iets verderop in de stad dus daar moeten we uiteraard ook nog even langs. We fietsen dwars door het centrum en naast de modelspoorwinkel zitten ook een Lego en Playmobile winkel, dus extra feest. We lunchen met een broodje bij de camper en gaan dan weer op pad want we hebben nog wel een lange route voor de boeg naar Carcassonne. Andorra was leuk om gezien te hebben, een soort Luxemburg op een berg. Super clean, luxe en goed onderhouden. Het lijkt ook een mooi skigebied. We moeten ongeveer een uur dezelfde weg terug en daarna kunnen we via vooral snelweg naar Carcassonne. Daar aangekomen doen we eerst even boodschappen en rijden daarna naar de camping welke vlak naast de oude stad ligt tussen de wijngaarden. We boeken twee nachten, morgen even een dagje rustig aan en zonder te rijden. Het is alleen druk bij de receptie en een nieuwe dame die het systeem nog niet zo goed kent, dus het duurt bijna een uur voordat we eindelijk naar de plek kunnen. Super mooi en groot. We BBQ’en en proberen in de warmte te slapen, het is hier in de avond nog 30 graden.

Blog 24 mei (2)Blog 24 mei (6)Blog 24 mei (7)Blog 24 mei (10)Blog 24 mei (11)

We doen in de ochtend rustig aan op de camping. Robert heeft nog een aantal belafspraken, doen de was en de kids vermaken zich prima op het springkussen. Rond 11.30 uur fietsen we naar het oude centrum van Carcassonne. Heel bijzonder om te zien dat de hele ommuurde stad nog in tact is (na wat restauratiewerkzaamheden). We lunchen op een leuk pleintje en lopen nog een klein rondje voordat het tijd is om terug te gaan naar de camping want Dax moet om 15.00 uur bellen met de juf. Hierna wordt er nog even gespeeld en eten we pannenkoeken.

Blog 24 mei (14)Blog 24 mei (16)Blog 24 mei (18)Blog 24 mei (22)Blog 24 mei (24)

We nemen een late check-out zodat we in de ochtend nog een keer naar Carcassonne kunnen omdat we gisteren niet zoveel tijd hadden. Na het ontbijt fietsen we eerst naar de “nieuwere” stad die buiten de muren ligt, ook heel leuk met mooie winkels en leuke straatjes. We kijken bij de sluis en het station en lunchen in het oude deel waar we nog even rondkijken. We fietsen terug naar de camping, pakken in en gaan op weg naar Toulon waar we morgen de boot hebben. Onderweg nog even een stopje en dan komen we om 18.30 uur op de parkeerplaats aan waar we zullen overnachten, ongeveer 15 minuutjes rijden van de boot. We proberen een beetje op tijd naar bed te gaan want morgen is het vroeg dag, we moeten om 5.30 uur inschepen en varen om 7.00 uur af richting Corsica.

Blog 24 mei (30)Blog 24 mei (31)Blog 24 mei (36)Blog 24 mei (38)Blog 24 mei (39)

Het is vroeg! Maar iedereen is meteen wakker en klaar voor de dag als we om 5.00 uur opstaan, zin in! Klein stukje rijden naar de haven en dan kunnen we meteen in de rij gaan staan voor het inschepen. Nog een paar spulletjes in een tasje pakken om mee te nemen aan boord en dan mogen we vrij snel de boot oprijden. De boot is een stuk groter en luxer dan verwacht. Niet alleen een ferry die op en neer vaart. We hadden vaste plekken geboekt en dat blijkt gewoon een hut te zijn, dus we kunnen onze spulletjes lekker neerzetten en straks nog even bijslapen 😉. Eerst tijd om aan dek te kijken hoe we afvaren en een ontbijtje. Nog even huiswerk maken en spelen en dan is het tijd voor een uurtje chillen. We drinken koffie in een van de restaurants, doen een spelletje en lunchen ook nog aan boord. Wanneer we aankomen in de haven van Ill Rousse ziet het er meteen al heel mooi uit. Mooie baai en bergen op de achtergrond, we zien zelfs nog wat besneeuwde toppen. We staan helemaal vooraan met de camper dus we kunnen als een van de eersten van boord om 14.00 uur. Na nog even tanken rijden we dwars over het eiland richting Biguglia waar onze camping is. Prima weg, en de kids kunnen nog even een uurtje bijslapen. Bij de camping aangekomen checken we in voor onszelf en voor het huisje van Kirs, Ronald en Evelien, die bijna in het vliegtuig stappen en vanavond om 19.45 uur hier landen. Onze camper en het huisje zijn naast elkaar, dus dat is prima geregeld. Robert, Dax en Zoe testen het zwembad nog even uit en na het eten proberen we ze vast te laten slapen. Maar uiteindelijk gaat het allemaal super snel op het vliegveld met koffers en de auto ophalen en zijn ze nog wakker als ze aankomen. Nog even kletsen en dan morgen weer een dag.

Blog 24 mei (41)Blog 24 mei (47)Blog 24 mei (52)Blog 24 mei (54)Blog 24 mei (59)Blog 24 mei (64)

We blijven drie dagen in het noorden en vandaag staat een bezoekje aan Bastia op het programma. Na het ontbijt rijden we die kant op. We hebben een huurauto waar we met zeven personen in kunnen dus dat is helemaal prima. De accu van een van onze fietsen doet nog steeds raar, dus Robert gaat eerst nog even langs de Shimano dealer om te kijken of die wat voor ons kan betekenen. Wij lopen vast door het stadje richting de jachthaven waar we even rondkijken en koffie drinken met ijs en brownies 😊. Leuk stadje, verouderd, maar leuke straatjes om lekker rond te slenteren. We nemen de lift naar het deel van de stad wat op de rots ligt en lunchen daar met mooi uitzicht op zee. Terug op de camping gaan we nog even naar het strand en er wordt nog gezwommen. We eten pasta en doen in de avond nog een spelletje als de kinderen in bed liggen.

Blog 24 mei (66)Blog 24 mei (4)Blog 24 mei (68)Blog 24 mei (69)Blog 24 mei (71)Blog 24 mei (72)Blog 24 mei (76)

Zondag en tijd voor een dag op het strand. De camping is meteen aan het strand en het is dus ook nog geen 5 minuten lopen vanuit onze camper/huisje. We doen rustig aan, drinken nog een kopje koffie en gaan dan die kant op. Er worden forten gebouwd, gezwommen en boeken gelezen. Als het tijd is voor de lunch rond 13.30 uur lopen we terug naar het huisje en gaan we bbq’en. Om 15.00 uur wordt er naar Max Verstappen gekeken en daarna plonzen we nog even met zijn allen het zwembad in. Al met al een ontspannen dagje.

Blog 24 mei (77)Blog 24 mei (78)Blog 24 mei (79)Blog 24 mei (80)Blog 24 mei (85)Blog 24 mei (10)

Om 10.00 uur moeten we uitchecken dus we ontbijten op tijd en pakken in en maken schoon. We gaan via het binnenland richting Bonifacio waar onze camping vlakbij zit. We rijden eerst richting Corte waar we koffie drinken. Even zoeken naar een parkeerplek voor de camper, maar uiteindelijk hebben we geluk en vinden we een plekje vlakbij het centrum. Leuk stadje, veel groter dan we eigenlijk dachten. Vanaf hier is het nog iets meer dan een uur weer terug richting kust naar Solenzara waar onze volgens stop gepland staat voor de lunch. Leuk restaurant in de haven waar we een leuk plekje hebben met lekker eten en heeeeele grote ijsjes. Robert en ik rijden vanuit hier naar Porto-Vecchio om te kijken of we een Shimano dealer kunnen vinden om naar de accu van de fiets te kijken die nog steeds niet lijkt op te laden. De rest rijdt richting het huis wat we gehuurd hebben om in te checken en alvast een duik te nemen in ons eigen zwembad. De eerste fietsenwinkel waar we stoppen hebben ze helaas van Shimano alleen racefietsen etc en geen accu’s voor elektrische fietsen. We doen een volgende poging bij een grote Intersport verderop in de stad, maar daar weten ze ook niet precies hoe en wat en kunnen ze Shimano zelf niet meer bereiken. Onverrichte zaken keren we dus met boodschappen ook richting huis. Het is wel een heel smal weggetje het laatste stuk, met een heel krappe draai de oprit op, maar het lukt. Of we hier vrijdag weer weg komen is de volgende vraag 😉. Super mooi huis, prachtig ingericht, 4 slaapkamers en buiten een zwembad, lounge hoek en zelfs een eigen jeu-de-boules baan. Uiteraard is er meteen gezwommen door de kids samen met Ronald en de hele grote opblaas flamingo en een raket die op de camping gescoord zijn. We eten een lekkere borrelplank en genieten van het mooie terras.

Blog 24 mei (86)Blog 24 mei (87)Blog 24 mei (88)Blog 24 mei (13)Blog 24 mei (14)Blog 24 mei (6)

In de ochtend is het meteen tijd om te zwemmen en te relaxen en wat wasjes te draaien want we kunnen hier de camper weer even schoonmaken/opruimen/uitmesten. Rond lunchtijd rijden we naar Bonifacio waar het nog moeilijk is om een parkeerplek en een restaurant met ruimte voor zeven personen te vinden. Uiteindelijk lukt het om een tafel te krijgen bij een Italiaan aan het water en lunchen we prima. Na nog een ijsje gaan we weer richting auto en rijden we naar een strandje iets verderop. Even zoeken, maar uiteindelijk hebben we een leuk plekje gevonden in een mooie baai. Er zijn waterfietsen met glijbaan te huur, dus dat moet uiteraard geprobeerd worden door Ronald, Robert en de kids. Die gaan een uurtje het (hele koude) water op en daarna drinken we een drankje bij de naastgelegen strandtent. Op de weg terug doen we nog even boodschappen en als we terug bij het huis zijn doen we de BBQ nog even aan. Twee uitgeputte kinderen vallen bijna in slaap aan tafel, dus snel naar bed en in de relax stand.

Blog 24 mei (89)Blog 24 mei (91)Blog 24 mei (92)Blog 24 mei (94)Blog 24 mei (11)Blog 24 mei (1)Blog 24 mei (98)Blog 24 mei (97)

1. Rosanne:
    26 mei 2022
    Genietings zie ik al weer !!! Eef neem je wat zon mee terug ??