Politie, afscheid van opa en oma en Spanje, 7500 km op de teller en Andorra

16 mei 2022 - Andorra la Vella, Andorra

Op zaterdag is het tijd voor een bezoek aan Bilbao. Eerst nog even huiswerk en een croissantje uit het vuistje en dan nemen we de funiculaire naar beneden. We wandelen eerst langs het water richting de oude stad. We hadden al gelezen dat er heel veel speeltuinen zijn in de stad en dat blijkt inderdaad het geval, heel veel speeltuintjes overal dus de kids zijn alvast blij 😊. Mooie gebouwen, leuke straatjes, genoeg te zien dus. Er worden nieuwe badpakken geshopt en daarna drinken we koffie in de Mercado waar de lekker gebakjes en Pinchos overal uitgestald staan. We wandelen rustig richting Guggenheim, het is warm en Zoe heeft niet veel zin om te lopen, dus we doen er een tijdje over… We hebben kaartjes voor 13.30 uur en zijn er ruim op tijd om eerst nog even buiten rond te kijken, heel mooi! Er is een tentoonstelling over de geschiedenis van auto’s wat door jong en oud gewaardeerd wordt. Na afloop is er een grote speeltuin naast het museum en eten we even een klein broodje. Het plan is daarna te gaan lunchen, maar we zitten nog te veel in de zuidelijke eettijden en de keuken is in alle restaurants helaas al dicht. Uiteindelijk lukt het om een restaurant te vinden waar ze nog wat Pinchos hebben liggen die we mogen hebben, en er is wijn en een terras, dus prima. Helaas was er regen voorspeld en pakken ondertussen de wolken zich inderdaad samen. Snel richting camper! Onderweg even stoppen voor koffie, maar droog wordt het niet, dus we lopen toch maar verder richting funiculaire. Een paar boodschappen voor het eten en dan naar boven. Bij de camper aangekomen zien we iets vreemds aan de deuren van beide campers en blijkt er ingebroken te zijn. Totaal niet verwacht, super drukke parkeerplaats, midden op de dag, maar helaas alles overhoop. Politie gebeld, er is niet veel weg, maar uiteraard wel schade. Uiteindelijk blijken alleen de beide iPads van Fred en Marian weg te zijn. Wij hadden gelukkig (door een bizar voorgevoel van Robert) voor het eerst alles opgeborgen achterin de garage waar ze niet in konden. Er was dus ook niks te halen en de portomoneetjes en iPads van de kinderen vonden ze gelukkig de moeite niet. De politie komt vrij snel en maken een rapport op. Toen we net begonnen waren met opruimen kregen we de mededeling dat de technische recherche toch ook nog sporen onderzoek wilde doen dus we moeten wachten tot die er zijn, wat uiteindelijk vrij lang duurt. Ze kunnen geen bruikbare vingerafdrukken vinden helaas. Nadat ze klaar zijn moeten we ook nog naar het politiebureau voor de benodigde papieren voor de verzekering en ook dat duurt heel erg lang. Onder het wachten wat pasta voor de kinderen gekookt en uiteindelijk kunnen we tegen 22.00 uur op zoek naar een plek om te overnachten. De bewaakte camperplek bij de stad is ook nog eens vol als we daar aankomen, dus het zit allemaal niet erg mee. Er blijkt een hostel iets verderop te zitten waar ook een aantal campers kunnen overnachten, maar ook die zit vol. We kunnen wel 6 bedden boeken en dan op de parkeerplaats gaan staan, dus dat doen we uiteindelijk maar. Dax en Zoe slapen ondertussen in hun stoeltjes, snel in bed gelegd om verder te slapen. Wij drinken nog een wijntje en eten een toastje als heel erg verlaat avondmaal. Niet echt de laatste avond samen die we ons voorgesteld hadden. Resultaat is dat allebei de deuren van de camper kapot zijn, die van Fred en Marian gaat helemaal niet meer open of dicht en moeten door de voorkant in en uit. Die van ons kan nog wel open en dicht, maar alleen van binnenuit op slot. Op zoek naar iemand die dat kan fixen dus volgende week.

Blog 16 mei (3)Blog 16 mei (5)Blog 16 mei (14)Blog 16 mei (17)Blog 16 mei (20)

Blog 16 mei (24)Blog 16 mei (31)Blog 16 mei (32)Blog 16 mei (34)

We kunnen douchen en ontbijten in het hostel en daarna is het tijd om afscheid te nemen. Fred en Marian gaan naar San Sebastian en wij richting Frankrijk. Dikke knuffels en een paar tranen en dan gaan we op weg, tijd om Spanje achter ons te laten. We gaan Noord-Spanje zeker nog een keertje over doen want er is nog heel veel moois wat we niet gezien hebben of waar we nog een keer naar terug willen. Voor nu is het goed, tijd voor nieuwe avonturen! Vrijdag gaat de boot naar Corsica en we hebben nog het een en ander op de planning onderweg. We proberen een eind te komen vandaag en tegen het middaguur rijden we Spanje uit, nadat het helaas niet gelukt is om de Spaanse gasfles terug te brengen. Kan blijkbaar alleen op de plek waar je hem gekocht hebt, en Cordoba is net iets te ver…. Dus we nemen hem mee, maken hem leeg en gaan hem dan maar ergens achterlaten op een camping ofzo. We tikken de 7500 gereden kilometers aan en eten een snelle lunch bij de grote gele M waar de kinderen heel blij van worden. Om 15.00 uur is het tijd om een camping te zoeken. We hebben er alleen even geen rekening mee gehouden dat de campings hier bijna allemaal nog gesloten zijn en de eerste die we uitgezocht hebben is dan ook dicht. Uiteindelijk vinden we een camping die open is, maar nog wel een uur verder rijden, niks aan te doen. Luisterboeken aan en nog even doorbijten dan maar. Om 17.00 uur komen we bij de camping aan, warm! Zwembad helaas nog niet open, maar er zijn prima douches. We eten bij de camper, proberen de kids op tijd te laten slapen maar is lastig bij 30 graden plus. Uiteindelijk is het rustig en drinken wij een kopje koffie met een toetje in het restaurant.

Blog 16 mei (37)Blog 16 mei (38)Blog 16 mei (39)Blog 16 mei (40)

Hemelsbreed is het maar 60 kilometer, maar het is nog 2,5 uur (!) rijden naar Andorra vandaag. Eerst tijd voor huiswerk en ontbijt en dan gaan we op weg. De band van Robert zijn fiets is ook nog eens geknapt, dus we rijden eerst langs de lokale fietsenmaker, maar de werkplaats is gesloten op maandag. Verder zoeken in Andorra dan maar. Mooie route door de Pyreneeën, leuke dorpjes, veel riviertjes en kastelen. Om 13.00 uur rijden we de grens over en dan is het nog een drie kwartier naar Andorra stad. Onderweg veel skidorpen Franse stijl, ziet er mooi uit allemaal. Er ligt hier en daar nog een pluk sneeuw, maar het is ruim boven de 20 graden dus veel is er niet meer van over. Aangekomen in Andorra stad zijn de parkeerplaatsen waar je met een camper terecht kan nogal dun gezaaid en komen we uiteindelijk in een buitenwijk terecht waar wel een fietsenmaker en een kampeerwinkel zitten die we beiden nodig hebben. We zijn wederom te laat voor de lunch, keuken gaat hier zelfs om 14.30 uur al dicht, dus we kopen een stokbrood en salade en picknicken in een parkje, ook helemaal prima. De speeltuin ligt helaas vol in zon, dus dat is eigenlijk niet te doen. Na het eten gaat Robert langs de kampeerwinkel en de fietsenmaker en blijven wij in het parkje om te spelen en eten een ijsje. Gelukkig heeft de fietsenmaker de juiste band op voorraad en ook tijd om hem er meteen op te leggen. Er zit een gigantische scheur in, waarschijnlijk net iets te hard opgepompt in de regen en toen de zon erna is gaan schijnen en het heel warm werd is hij geknapt. Tegen 16.30 uur rijden we naar de camping die in de stad zit. Prima plek met een verwarmd zwembad, waar natuurlijk nog even gebruik van gemaakt moet worden. Robert gaat zwemmen met de kids en na afloop eten we bij de camper. Prima dag, morgen gaan we Andorra stad bekijken en daarna door richting Carcasson.

Blog 16 mei (43)Blog 16 mei (45)Blog 16 mei (51)Blog 16 mei (52)Blog 16 mei (54)Blog 16 mei (56)

1. Tante Nance:
    17 mei 2022
    Leuk om te lezen weer! Kijk er naar uit aan te sluiten 🏖☀️😍
  2. Rosanne:
    18 mei 2022
    Wat een pech met de inbraak zeg !!!
  3. Christel:
    20 mei 2022
    Oh lieve Van den Oordjes, wat balen van de inbraak. Gelukkig hebben ze niet veel mee kunnen nemen. En super leuk dat jullie hebben samen hebben afgesloten in Bilbao. Staat ook nog op onze wishlist voor een citytrip. Goed om te weten dat er veel speeltuintjes zijn in de stad, dus de girls mogen mee als we gaan ;-) Liefs
    PS: we hebben je gemist San, maar de Flugels maakte heerlijk!
  4. Familie van den Oord:
    24 mei 2022
    Bilbao met kids is een absolute aanrader, zeker doen! Heb jullie ook gemist, volgend jaar dubbel en dwars inhalen! :) Xxx