Caserta, Vesuvius en Amalfi

14 juni 2022 - Sorrento, Italië

De planning moest even wat omgegooid worden want we komen er donderdagavond (gelukkig net op tijd) achter dat je kaartjes voor de Vesuvius van tevoren online moet kopen en dat dit niet meer daar ter plekke kan. En uiteraard is alles voor vrijdag al vol. Meteen zaterdagochtend geboekt en op vrijdag gaan we richting Caserta Royal Palace. Het is met het openbaar vervoer eigenlijk bijna niet te doen om daar te komen vanaf de camping dus besluiten we met de camper die kant op te gaan. Het is vandaag redelijk bewolkt en niet te warm, dus een prima dag voor dit uitstapje. We hebben kaartjes voor 11.00 uur en het is ongeveer 45 minuten rijden, dus rustig na het ontbijt vertrek. Grote parkeergarage onder het voorplein van het paleis waar ook campers en bussen kunnen staan, dus dat is prima. We beginnen met een kopje koffie en bezoeken daarna het deel van het paleis dat binnen opengesteld is. Het heeft meer dan 1200 kamers, echt bizar groot. Het is mooi gerestaureerd en ingericht met ook moderne kunst tussen de klassieke stukken. We lopen hier een uurtje rond en nemen dan het pendelbusje naar het einde van de tuin, wat 3,5 kilometer verderop ligt met waterval! We picknicken in de Engelse tuin, lopen daar rond en wandelen daarna weer terug richting paleis via de vijvers. Leuk om te doen, de kids ook enthousiast. Om 16.00 uur zitten we weer in de camper terug naar de camping. Nog even huiswerk, spelen en koken en dan is het nu wel echt tijd om uit te rusten voor de Vesuvius 😊.

IMG_0495IMG_8845IMG_8851IMG_8871IMG_0538IMG_8925IMG_0573

Om 9.50 uur gaat de bus vanaf het station vlakbij de camping. Het is nu al vrij warm in de zon, duimen dat het op hoogte wat beter te doen is als we straks naar boven moeten lopen. De buschauffeur scheurt in 50 minuten de berg op over een super smalle weg, en moet toeteren voor elke bocht voor het geval er tegenliggend verkeer aankomt. Het uitzicht over zee en Napels is nu al prachtig. Als we aankomen eerst even wat drinken, want we kunnen pas om 11.10 uur de berg op. We horen van allerlei mensen dat het heel hard waait boven bij de krater, maar daar is hier op 1000 meter nog niet heel veel van te merken. We zijn blij dat we kaartjes hebben want om ons heen zijn er velen die voor niks de trip naar boven gemaakt hebben. De krater ligt op 1200 meter, een klim van ongeveer een half uur over een pad van lava zand. Ook voor Zoe is het prima te doen heen en weer. Maar het waait…. dat is eigenlijk een understatement, het stormt! Helemaal boven is het voor de kids wel even spannend en het laatste stukje om de krater slaan ze even over, alleen Robert loopt nog wat verder voor een paar foto’s maar ze hebben het belangrijkste toch al gezien en bovenop een vulkaan gestaan! We lopen weer naar beneden en eten daar een broodje. Om 13.15 uur gaat de bus richting Pompeï en gaan we terug naar de camping. Er wordt huiswerk gemaakt, wat laatste dingen voor Moederdag (morgen) geregeld en om 18.00 uur gaan we op de fiets naar het huidige Pompeï wat een leuk en levendig centrum heeft. We lopen een rondje, eten pasta en pizza en daarna nog een ijsje als afsluiting van weer een geslaagde dag.

IMG_0604IMG_0608IMG_8945IMG_0643IMG_8956IMG_0660IMG_8959

Tijd om verder te gaan richting Amalfi kust. We mogen met de camper niet het stuk tussen Sorrento en Positano – Salerno rijden omdat de weg te smal is, dus alternatieven worden bedacht. Maar eerst is het Mammendag! Dax en Zoe zijn er al weken mee bezig, en nu is het eindelijk zo ver. Er wordt ontbijt geregeld, er zijn mooie tekeningen en natuurlijk cadeaus. Een hangmat en nieuwe wijnglazen want daar is ondertussen de eerste van gesneuveld. Na het ontbijt en als we ingepakt zijn bellen we naar de camping in Sorrento en als we nu meteen komen is er waarschijnlijk nog wel een plekje. Het is ongeveer 45 minuten rijden, dus we vertrekken meteen die kant op. Terrassencamping met kleine plekjes, maar lekker schaduw en een zwembad. Als we geïnstalleerd zijn, zijn er eerst nog taartjes en is er tijd om te spelen in de speeltuin van de camping. Na de lunch richting zwembad want het is weer een warme dag en we zijn toe aan verkoeling. Na het zwemmen wordt er nog huiswerk gemaakt en een paar boodschappen gedaan. We boeken voor morgen via de camping een trip naar het eiland Capri en BBQ’en terwijl ik niks hoef te doen en lekker in de hangmat mag relaxen 😊.

IMG_0670IMG_8967IMG_8974IMG_0753IMG_8985

Een volle dag voor de boeg. We staan op tijd op en gaan om 9.00 uur met de fiets richting de haven over de steile kliffen, nu nog geen probleem want we moeten naar beneden, wordt vanmiddag nog wel even een kleine uitdaging. We halen de kaartje op, krijgen een mooie sticker van onze boottour en gaan eerst aan boord van de snelle ferry naar Capri. We zijn in 20 minuutjes bij het eiland en stappen daar over op een kleinere boot om het eiland rond te varen. We stoppen onderweg om te zwemmen vanaf de boot en voor een aantal grotten waar we zo dicht mogelijk langs varen want we kunnen er niet in. We bewonderen de luxe jachten van alle bekende mode ontwerpers en andere sterren en zijn om een uur of 12 weer terug in de haven. We kiezen ervoor om de tour verder mee te gaan over het eiland per mini bus. Het is super warm en druk en zien het eigenlijk niet zitten om met openbaar vervoer onze eigen weg te zoeken. We gaan eerst naar het plaatsje AnaCapri wat bovenop de berg ligt. Er is twee uur de tijd om te lunchen en rond te kijken, leuke plek, mooie straatjes, maar het is zo ontzettend druk overal. Hierna rijden we naar Capri zelf en drinken daar wat op een terras. Waren al gewaarschuwd voor de bizarre prijzen, en dat is zeker niet overdreven. EUR 16 voor een Limoncello Spritz of EUR 7 voor een water is inderdaad niet bepaald goedkoop 😊. We bekijken de dure winkelstraten en gaan met een busje weer terug naar de haven waar om 17.00 uur de boot terug naar het vaste land gaat. De fietstrip naar boven is op zich te doen, het verkeer en de drukte zijn een grotere uitdaging, maar we komen veilig weer op de camping aan. Even relaxen en eten salade met brood.

IMG_0771IMG_8997IMG_9007IMG_9010IMG_9023IMG_0826IMG_9053IMG_9064

Vandaag weer een boot op de planning, deze keer met de ferry naar Positano. We lopen naar de haven want we zijn van plan via land met bus of taxi terug te gaan. Om 9.30 uur vertrekken we voor een uurtje varen. Prachtig uitzicht op de Amalfikust, en super om aan te komen varen bij Positano waardoor je een veel beter uitzicht hebt dan vanaf de weg. We drinken wat in de haven en lopen even langs het strand wat een aaneenschakeling van dure beach clubs is. Daarna lopen we door het stadje naar boven over de steile kliffen. Zoe heeft geen zin om te lopen, maar uiteindelijk lukt het Dax om haar mee te krijgen, hand in hand met grote broer kan er opeens veel meer. Dax en Zoe hullen zich in een prachtige citroenen outfit en mogen op de foto voor de Instragram pagina van de winkel 😊. We zoeken een leuk restaurant uit bovenin de stad met een mooi uitzicht en heel lekker eten. Tijd om terug te gaan richting camping. Het is niet heel ver, maar een taxi kost EUR 90, beetje overdreven. We nemen dus gewoon de bus en dat werkt prima, airco aan en niet te druk. De buschauffeur scheurt als een tweede Max Verstappen over de smalle weggetjes en we kunnen ons nu voorstellen dat we vanochtend iemand een nekje zagen leggen naast een bushalte, haha. Gelukkig voelen wij ons nog prima tegen de tijd dat we er zijn en hebben genoten van het mooie uitzicht. De bus stopt vlakbij de camping, heel fijn want het is warm! We drinken wat bij de camper, maken huiswerk en gaan nog even zwemmen. Morgen gaan we verder richting het zuiden naar Paestum.

IMG_9071IMG_9086IMG_9092IMG_9098IMG_0873IMG_9114IMG_0883IMG_9122IMG_9119IMG_9128

1. Tante Nance:
    15 juni 2022
    Wauw, daar wil ik ook een keer heen. Leuke avonturen