Treinen, boten en aankomst in Napels

9 juni 2022 - Pompeii, Italië

We staan zondag heel vroeg op en vertrekken om 6.30 uur van de camping. We moeten om 8.15 uur op het station Mandas zijn want we gaan een dag op trip met onder meer een oud Dieseltreinstel. We zijn er om 8.00 uur en halen snel nog wat proviand voor onderweg, een bakker is er niet in dit dorp, dus het ontbijt bestaan vandaag uit taart, chips, crackers en een appel 😊. Na wat heen en weer gebakkelei over de betaling met iemand die alleen Italiaans spreekt stappen we in. De rit is in totaal ongeveer 2,5 uur door de bergen en langs een heel groot meer. Er zijn onderweg twee stops, eentje voor koffie en eentje bij een uitzichtpunt bij een oud treinwachtershuisje. Mooie route waar je grotendeels met de auto niet kunt komen. Het begint al aardig warm te worden, maar tijdens het rijden met alle ramen open is het nog wel te doen. We komen om 11.15 uur aan in het bergdorp Sadali, de eindbestemming van deze rit. We drinken wat bij een cafe en aangezien wij de enige reizigers zijn die geen Italiaans spreken krijgen wij onze eigen prive gids voor een rondleiding door het dorp. Super aardige dame uit een familie die al generaties in het dorp woont. Er is overal water in het dorp, fonteintjes, stroompjes, watervalletjes en een watermolen. Leuk om te zien en rond te kijken. We lunchen met lokale ham, worst en kaas en moeten dan nog het verplichte “ik wil je nog wat verkopen” onderdeel van de tour mee doen. Het is ondertussen heel warm en alles is in het Italiaans en duurt lang. We hoeven geen oliën en zeepjes, dus het is niet echt een boeiend onderdeel. De kids zijn gaar, dus we zijn blij als we eindelijk om 16.15 uur met de bus terug gaan naar het beginpunt. Onderweg nog een keertje stoppen voor foto’s en dan zijn we om 17.30 uur weer terug bij de camper. We hebben deze keer een camping vooraf geboekt, we laten ons niet nog eens verrassen 😊. In het binnenland van Sardinië zijn geen campings te bekennen dus we moeten weer terug richting kust en rijden nu naar het oosten. We komen iets voor zevenen aan, installeren op de plek, en eten wat op het terras van de camping. Een lange maar geslaagde dag!

Blog 9 juni (2)Blog 9 juni (8)Blog 9 juni (16)Blog 9 juni (23)Blog 9 juni (26)Blog 9 juni (28)Blog 9 juni (33)Blog 9 juni (38)

Vandaag een lekker dagje niks op de camping, is iedereen weer aan toe. In de ochtend gaan we naar het zwembad waar Dax en Zoe een Nederlands jongetje vinden waar het meteen goed mee klikt. Als het zwembad om 13.00 uur dichtgaat voor de lunch wordt er afgesproken dat Sam na de lunch bij ons komt spelen. Er wordt piraat gespeeld en Lego gebouwd en als het zwembad weer open gaat zwemmen ze van 16.00 tot 19.00 uur met zijn drieën. Wij kletsen ondertussen met Laura en Alex, de ouders van Sam en besluiten uiteindelijk om ook met zijn allen pizza te gaan eten in de buurt van de camping. Snel iedereen onder de douche en dan lopen we die kant op. Na deze erg gezellige dag en avond vallen de kids meteen in slaap als we om 22.00 uur weer terug bij de camper zijn.

Blog 9 juni (39)Blog 9 juni (46)Blog 9 juni (47)Blog 9 juni (48)Blog 9 juni (50)

Uiteraard moet er voor vertrek nog gespeeld worden met Sam, dus na het ontbijt en een poging tot wat huiswerk (lukt niet echt) ruimen wij op en pakken de camper in. Rond 10.30 uur vertrekken we in de richting van Cagliari. We moeten eerst in een voorstad bij vrienden van Nena en Tiho de nieuwe accu voor onze fiets ophalen. In eerste instantie zouden zij hier ook op vakantie zijn, maar dat ging door omstandigheden helaas niet door. We pikken de accu op en rijden door richting de stad, waar we eerst langs een winkel rijden die gespecialiseerd is in gas. Eindelijk hebben ze het koppelstuk dat we nodig hebben en als we aan het eind van de middag terug komen hebben ze ook een gasfles, opluchting! Het is ondertussen al ver boven de dertig graden en we moeten om 17.00 uur in de haven zijn voor de overtocht naar Napels. We hebben dus niet echt zin meer om de stad in te gaan en rijden naar een winkelcentrum in de buurt en lunchen daar en doen het een en ander aan boodschappen bij Decathlon etc. Nadat we de gasfles hebben opgepikt rijden we naar de haven en wachten daar tot we kunnen inschepen. Wat manoeuvreren want we moeten keren op de boot, maar we staan en kunnen onze spullen in de hut zetten. Dax en Zoe willen uiteraard allebei boven in het stapelbed en kijken er nu al naar uit om straks te mogen slapen. Eerst buiten kijken hoe we weg varen en snel wat eten in het buffetrestaurant. Om 21.00 uur liggen we plat, alleen Robert gaat nog even lezen boven.

Blog 9 juni (52)Blog 9 juni (53)Blog 9 juni (55)Blog 9 juni (59)Blog 9 juni (61)Blog 9 juni (64)Blog 9 juni (66)

Na een prima nacht en een snelle douche ontbijten we met een croissantje in de bar en dan is er al land in zicht! Eerst een paar eilanden en al snel komt Napels aan de horizon. We meren om 10.00 uur aan en storten ons meteen in het chaotische verkeer, gelukkig vind Robert dat oprecht leuk om met de camper te doen. We rijden eerst nog even naar de supermarkt en dan door naar camping Spartacus die we hebben uitgezocht in Pompeï. De plekken zijn super klein, maar verder ziet het er netjes uit en het is tegenover de opgravingen. Even installeren en lunchen en dan belt Dax met de juf en Robert nog even voor werk. Ondertussen komen er wat wolken en wordt het iets minder heet (het was eerder 36 graden) en tegen de tijd dat we om 17.30 uur richting de ingang van de opgravingen lopen is het met een windje zelfs aangenaam. Het is niet druk meer op dit tijdstip en we hebben nog 1,5 uur om rond te kijken voordat ze dicht gaan, prima planning. Het is echt heel bijzonder en een ervaring om hier rond te lopen. Je kan je helemaal voorstellen hoe het leven hier geweest moet zijn 2000 jaar geleden. Dax en Zoe zijn ook erg enthousiast en rennen door de straten om alles te bekijken. Als we weer terug zijn op de camping eten we wraps en slaapt iedereen snel, morgen weer een drukke dag voor de boeg.

Blog 9 juni (69)Blog 9 juni (70)Blog 9 juni (71)Blog 9 juni (75)Blog 9 juni (77)Blog 9 juni (85)Blog 9 juni (86)Blog 9 juni (88)

Vandaag is het tijd om Napels te bezoeken. Het is regenachtig weer en niet te warm, prima voor een dagje stad. Na het ontbijt en huiswerk lopen we rond 10.30 uur richting het station op 200 meter afstand, want we gaan met de trein naar de stad. Het is een drukke trein en moeten het grootste gedeelte van de 40 minuten staan. Vanaf het station lopen we het oude centrum in, eerst nog een stukje door de haven. Het is chaotisch, alles staat in de stijgers en het ruikt op de meeste plaatsen niet zo fris 😉. Maar de Duomo is prachtig en als we door de oude straten lopen doet het een beetje denken aan Marrakesh en de Souks. We hebben op internet gelezen over een goede pizzeria en lopen door de straatjes, met af en toe gevaar voor eigen leven tijdens het oversteken, die kant op. We eten inderdaad super lekker bij Pizzeria & Trattoria al 22. We bekijken het Piazza del Plebiscito en nemen dan de funiculaire de berg op naar Castel Sant’Elmo wat een bezoekje waard was vooral voor de prachtige uitzichten. Ondertussen kruipen er donkere wolken over de bergen en de stad en rommelt het in de verte. Het regent even heel hard, maar gelukkig wordt het ook vrij snel weer droog. We nemen de metro richting het station en moeten daar helaas 40 minuten wachten op de goede trein terug naar de camping. Het is weer heel druk, maar bemachtigen 1 stoel dus Robert kan met de kids op schoot zitten, want die zijn erg moe van het vele lopen. Terug op de camping snel een broodje en richting bed, want morgen moet de Vesuvius beklommen worden!

Blog 9 juni (93)Blog 9 juni (97)Blog 9 juni (1)Blog 9 juni (102)Blog 9 juni (104)Blog 9 juni (108)Blog 9 juni (111)Blog 9 juni (113)Blog 9 juni (115)

1. Hans:
    9 juni 2022
    Hallo Ihr 4,

nu jullie op de helft zijn van de reis en al enige reisverhalen hebben gestuurd schrijf ik snel een bericht uit Tirol. Met ons gaat het goed maar wij hebben alleen maar stress en geen tijd geen tijd. Dus voor wat dat betrefft doen julle het super. Maanden lange vakantie en relaxen worden we jalours. Echter zouden jullie weer in de normalen werk modus moeten wordt dat een harde noot. Maar voorlopig is de vakantie nog lang niet om! Het laatste bericht lijkt ook een van de meest aktive en afwisselende stukken met boot en trein. Zo te lezen hebben jullie ook oneindig veel ontbeten geluncht en eis gegeten!. Ook is het weer naar een moeilijke start goed. Levertijden van alle soorten materialen zijn monster lang en de prijzen irre gestegen. Ook onze E auto nog steeds niet geleverd.
    We zijn een weekje in de toscane geweest en gaan nog naar Sexten en Gardasee.

Personeel is volledig onvindbaar en de order portefeuille van velen bedrijven tot einde Jaar vol.
    Projekten worden `gevaarlijk` omdat de rente rapide is en gaat stijgen.

Enfin genieten want voor je t weet ist weer hektisch

groeten Hans