Halverwege!

4 juni 2022 - Torre Grande, Italië

We zijn gewoon ineens halverwege onze reis, al of pas, dat wisselt 😊. Het lijkt alsof we al een eeuwigheid onderweg zijn, maar aan de andere kant gaat het ook veeeeel te snel. Een paar statistieken van de afgelopen drie maanden

-          Aantal campings bezocht: 38

-          Overnachtingen op een camperplaats: 17

-          Landen aangedaan na Luxemburg: 7

-          Aantal kilometers gereden: 9614

-          Wasjes gedraaid: 48

-          Blogjes getypt: 23

-          Afwasborstels versleten: 2

-          Pagina’s huiswerk gemaakt: heel veel

-          Tol betaald: EUR 357,35

-          Uren in de regen doorgebracht: zo’n 700

-          Uren in de zon doorgebracht: ondertussen een stuk meer

-          Elkaar achter het behang geplakt: heel vaak

-          Het meteen ook weer goed gemaakt: zeker net zo vaak

-          Bezoek gehad: twee zusjes, een opa en oma en niet te vergeten Ronald en Evelien

-          Tafelaars bezocht: 9

-          Aantal opritten kapot gereden: 1

-          Aantal boottochten gemaakt met of zonder camper: 5

-          Gigabites verbruikt: 330 GB (+ 750 MB over de bundel waarvoor EUR 46,50 afgetikt…)

-          Mooie herinneringen gemaakt: niet te tellen!

Op maandag 30 mei stappen we na het ontbijt weer in de auto en gaan in de richting van het plaatsje Galtelli, naar het schijnt een van de best bewaarde Middeleeuwse dorpen van het eiland. Misschien is het maandag, misschien is het nog geen seizoen, maar er is daadwerkelijk helemaal niemand in dit dorp. We proberen een plekje te vinden voor koffie, maar helaas zijn er ook geen restaurants of cafés. We lopen door het dorpje, wat er verder best mooi uitziet, maar niet echt iets om voor om te rijden. Een klein stukje terug kwamen we door het dorp Orosei wat er een stuk gezelliger uitzag. We rijden de 10 minuutjes weer terug en vinden daar een leuk terras waar we lekker lunchen. Daarna is het tijd om een strandje op te zoeken en daar een tijdje te spelen en te zwemmen. Als we weer op de camping komen nemen we nog even een duik in het zwembad en halen we heerlijke pizza’s bij het restaurant van de camping.

Blog 4 juni (1)Blog 4 juni (6)Blog 4 juni (6)Blog 4 juni (8)Blog 4 juni (5)Blog 4 juni (12)Blog 4 juni (7)

We splitsen vandaag op, Nance blijft in de buurt van de camping en wij rijden richting de westkust. We vertrekken om 8.00 uur zodat we zowel Sassari als Alghero aan kunnen doen. Het is ongeveer twee uur rijden naar Sassari en daar aangekomen is het eerst tijd voor koffie op het Piazza d’Italia. De voorbereidingen voor de nationale feestdag op donderdag zijn in volle gang en politie, het leger en brandweer zijn druk oefeningen aan het doen. Sassari heeft een leuk oud centrum en een mooie Duomo waar we ook even binnenkijken. Nog even tijd voor een speeltuin en dan is het nog zo’n drie kwartier naar Alghero. Het is zelfs met onze Skoda Fabia zoeken naar een parkeerplek, dus we zijn blij dat we dit niet met de camper hoeven te doen. Uiteindelijk lukt het om vlakbij de haven een plekje te vinden en gaan we op zoek naar een leuke lunch plek. Er is een mooie boulevard waar nog de oude verdedigingskanonnen en katapulten etc staan, leuk speelmateriaal 😉. Het oude centrum heeft leuke straatjes met gezellige winkeltjes en pleintjes. Rond 15.30 uur is het tijd om weer terug naar de camping te rijden want we hebben nog een stuk van zo’n 2,5 uur voor de boeg. Gelukkig heeft Nance al boodschappen gedaan en als we terug komen is het tijd om de bbq aan te steken.

Blog 4 juni (14)Blog 4 juni (17)Blog 4 juni (22)Blog 4 juni (23)Blog 4 juni (28)Blog 4 juni (29)Blog 4 juni (32)Blog 4 juni (39)Blog 4 juni (41)

De laatste dag hier wil iedereen graag op de camping doorbrengen dus na het huiswerkuurtje en ontbijt is het tijd voor wat boodschappen en dan zwembad. Na een broodje bij de camper wordt Ferry de roze Flamingo weer opgepompt en gaan we richting strand. Het waait hard, dus het zelfgemaakte anker van een fles met zand houdt niet, maar als Robert ze aan het touw mee op sleeptouw neemt is er uiteraard speelpret voor 10. Na een lekkere douche rijden we naar het dorpje San Teodoro wat ongeveer 20 minuten verder is, en een leuk centrum heeft. We lopen een rondje en zoeken een restaurant uit waar we heel lekker eten. Na afloop nog een ijsje bij de ijssalon en een dansje op straat want er is muziek.

Blog 4 juni (15)Blog 4 juni (2)Blog 4 juni (3)Blog 4 juni (5)Blog 4 juni (6)Blog 4 juni (12)Blog 4 juni (11)

Tijd om op te ruimen en afscheid te nemen. Nance heeft in de middag het vliegtuig naar Schiphol en gaat eerste nog even Olbia verkennen. Wij ruimen op en vertrekken rond 11.00 uur in de richting van Cagliari. We moeten morgenochtend om 9.00 uur bij het camperbedrijf zijn in de stad waar ze het slot van de deur gaan repareren die tijdens de inbraak in Spanje is vernield. Het is een ruime drie uur rijden, dus we hebben nog wel een rit voor de boeg. Het rijdt verder vlot en we stoppen in het dorp Tortoli voor lunch. We hebben een camping in de stad uitgezocht, maar eenmaal daar aangekomen is er nergens een camping te bekennen, heel erg balen! Er is ook niks in de buurt, maar uiteindelijk vinden we op internet een camping op 20 minuten rijden aan de kust. Het zit allemaal niet mee want eenmaal hier aangekomen wapperen de vlaggen, maar is de camping gesloten ☹. Toch weer terug richting stad en de camperplaats. Een grote parkeerplek die helemaal volgebouwd wordt en waar het snikheet is met 31 graden in de volle zon, maar goed, geen andere optie. De slaapkwaliteit was niet optimaal zullen we maar zeggen. Weer een streepje bij de statistieken voor ‘achter het behang plakken van de kids’. 😊

Blog 4 juni (16)Blog 4 juni (17)Blog 4 juni (18)Blog 4 juni (20)Blog 4 juni (19)

We vertrekken om 8.30 uur richting het camperbedrijf en worden daar hartelijk ontvangen. De verzekeraar heeft ook een dame langs gestuurd die de offerte moet goedkeuren, maar gelukkig is het papierwerk allemaal snel in orde. We stappen op de fiets (eentje inmiddels helemaal zonder accu) en gaan in een café vlakbij ontbijten. Uiteraard duren die dingen altijd langer dan gepland en om 11.00 uur fietsen we nog even langs het winkelcentrum voor wat nieuwe kleding voor de kids en dan kan Robert terugfietsen om de camper weer op te halen. Wij wachten met de fiets zonder accu en doen nog wat boodschappen. Buiten is het heel heet en in het winkelcentrum lekker koel, dus we blijven lekker zitten waar we zitten 😊. We hebben een camping uitgezocht aan de west kust want hier in het zuiden is bijna niks te vinden. Maar het zit gewoon echt niet mee, want ook deze camping is dicht wegens verbouwing. Er zit er gelukkig nog eentje iets terug in Torre Grande en hier hebben we een van de laatste plekjes. Het is wel heel erg klein, en eigenlijk bedoelt voor een tent, maar we staan en er is een zwembad, dus tijd om af te koelen.

Blog 4 juni (21)Blog 4 juni (22)Blog 4 juni (24)Blog 4 juni (26)Blog 4 juni (29)

De gasfles is leeg…. En we hebben geen nieuwe…. En geen enkele Italiaanse fles past (net zoals die in Spanje) op onze aansluiting in de camper. Heel erg balen want dat betekend voornamelijk dat we niet kunnen koken en, nog belangrijker, dat de koelkast en vriezer het niet doen als we los van de stroom zijn. Dat is bij 30 graden plus op zijn zachts gezegd een uitdaging. Na het ontbijt gaat Robert met de camper proberen om ergens onze gasfles bij te laten vullen, maar helaas wil/kan niemand dit doen. Wij zwemmen ondertussen en als Robert terug is eten we een broodje bij de camper. Dax heeft z’n dag niet en is niet te genieten. Uiteindelijk na een tijdje met zichzelf en een luisterboek in de camper komt hij wat tot rust. We gaan nog even met zijn allen zwemmen en eten een hamburger, gelukkig doet de bbq het nog 😊. Een oplossing voor de gasfles is er nog niet. Dus alles wat morgen nog in de koelkast en de diepvries zit zal wel niet meer goed zijn. We vertrekken namelijk vroeg en gaan de hele dag op stap met een oude Dieseltrein waardoor de camper dus zonder stroom op een parkeerplaats staat. We hopen als we dinsdag weer terug in Gagliari zijn dat we een oplossing kunnen vinden. Door of te vullen of terug te gaan richting het camperbedrijf en de aansluiting te laten aanpassen. Uitdagingen horen erbij zullen we maar zeggen….

Blog 4 juni (30)Blog 4 juni (32)Blog 4 juni (33)Blog 4 juni (36)