Gerona en Barcelona

12 maart 2022 - Gavà, Spanje

Woensdag 9 maart

Vandaag bezoeken we onderweg naar Barcelona de stad Gerona, ongeveer een half uurtje rijden van de camping. Uiteraard eerst een uurtje schoolwerk voor vertrek en na het ontbijt rijden we die kant op. We vinden een parkeerplaats niet te ver van het centrum, maar besluiten toch de fietsen van de camper te halen zodat het allemaal net wat sneller gaat. We parkeren de fietsen vlakbij de Cathedraal die we vervolgens ook bezoeken. We lopen wat rond in het oude centrum, drinken koffie op het terras en fietsen daarna met een paar lekkere broodjes in de tas een rondje richting de camper. Na de lunch en nog wat schoolwerk rijden we via de kust richting het zuiden. Via de ring van Barcelona, die wonderbaarlijk genoeg niet eens echt druk is, komen we rond 17.00 uur bij camping Tres Estrellas aan. Nog even tijd om voor het eten te spelen op het strand en de camping te verkennen. Het was helaas niet mogelijk om een camping dichterbij de stad te vinden en aangezien het toch ruim een uur naar het centrum van Barcelona is, lopend en met een bus, besluiten we om 2 nachten een hotel te boeken en de camper op de camping te laten staan.

Blog 12 maart (5)Blog 12 maart (2)Blog 12 maart (1)Blog 12 maart (3)Blog 12 maart (4)Blog 12 maart (6)

Donderdag 10 maart

Na de rit met de bus die ons midden op de Place de Catalunya afzet, gaan we inchecken in hotel Regina wat meteen om de hoek zit. De kamer is al klaar dus we kunnen onze spullen meteen neerzetten voordat we naar een cafétje om de hoek gaan voor een kopje koffie. We besluiten de metro te nemen naar Montjuic en daar het kasteel te bezoeken. Helaas zijn de funiculaire en de kabelbaan momenteel gesloten voor onderhoud, maar er rijden bussen. We genieten van het mooie uitzicht, wel veel wind, en bekijken het fort.

Tijd voor lunch! We nemen eerst de bus weer de berg af en gaan dan lekker tapas eten. De kids smullen en er moet nog een tweede ronde besteld worden. Het is inmiddels 15.00 uur, we moeten nog even wennen aan de Spaanse eettijden, maar hebben wel een beetje een ritme gevonden ondertussen. De beentjes zijn kort, dus we gaan met de metro richting het hotel om even te relaxen. We zitten nog steeds vol van de lunch, dus besluiten rond 17.30 uur even een rondje bij de duiven en fonteinen op het plein te kijken en alleen koffie met een zoet broodje te eten. Als Dax en Zoe slapen gaan wij nog even een drankje in de bar drinken en een boek lezen.

Blog 12 maart (8)Blog 12 maart (9)Blog 12 maart (14)Blog 12 maart (11)Blog 12 maart (16)

Vrijdag 11 maart

Na het ontbijt in het hotel en huiswerk, ja ja als reiziger moet dit natuurlijk overal gebeuren 😊, hebben we om 10.30 uur kaartjes voor de Sagrada Familia. Met de metro zijn we er zo en iedereen is onder de indruk van de “gekke kerk” die op een sprookjesbos lijkt. Na afloop een snel kopje koffie en met de metro richting Barcelonetta waar we wat rond lopen en lunchen bij Jai-Ca, een klein tapasbarretje die we als tip gekregen hadden. We kwamen net op tijd want er zijn maar een paar tafeltjes en na ons moet er gewacht worden. Nog even richting het strand en de boulevard om wat te kijken en spelen om vervolgens de bus richting het hotel te nemen om even te relaxen. Rond 17.00 nemen we de metro een paar haltes naar de Arc de Triomf en lopen via de kleine straatjes richting Ramblas. We kijken bij de markthal, maar staand iets eten is toch een beetje lastig. Het wordt een hamburger vlakbij het hotel waarna de kids in bed gaan en wij weer een drankje beneden doen. Leuk hotel trouwens, mooie familiekamer, goed ontbijt, top locatie en voor een prima prijs. Ondertussen is het begonnen met regenen helaas.

Blog 12 maart (17)Blog 12 maart (18)Blog 12 maart (19)Blog 12 maart (20)Blog 12 maart (22)Blog 12 maart (30)Blog 12 maart (31)Blog 12 maart (25)Blog 12 maart (32)Blog 12 maart (33)

Zaterdag 12 maart

Nog een paar uurtjes en dan moeten we afscheid nemen van Barcelona. Het komt met bakken uit de hemel, dus we besluiten dat het zeker een binnen activiteit moet worden vandaag, het CosmoCaixa wetenschapsmuseum. We nemen een taxi want het regent zo hard dat je na twee stappen al helemaal doorweekt bent. Volgens de taxichauffeur heeft het al drie maanden niet meer zo geregend, de Spanjaarden zijn er blij mee, voor ons wat minder. Uiteraard hebben meer mensen bedacht dat het een goed idee is om iets binnen te gaan doen vandaag en is het vrij druk. De workshops en het Planetarium zijn in het Catalaans, dus die slaan we even over, maar er is heel erg veel te zien en te doen in het museum zelf. We vermaken ons een paar uur tot we honger krijgen en besluiten dat het tijd is om te gaan lunchen.

Het regent ondertussen iets minder hard (met de nadruk op iets…) en we nemen de bus richting metro. Er ontstaat een ware zoektocht, een verdwaalde google maps, en veel handen en voeten Spaans, maar we vinden de ingang van de metro uiteindelijk. Gelukkig drogen we snel en als we weer terug in de stad zijn is het bijna droog buiten. We lopen naar El Nacional, ook een tip, een soort markthal met verschillende restaurantjes. Helaas is het echt super druk en zijn er bij alle restaurantjes wachtlijsten voor een tafel, dus nemen we een restaurantje iets verderop waar we uiteindelijk ook heel lekker gegeten hebben.

We lopen terug naar het hotel waar de spullen nog staan en om 16.00 uur vertrekt de bus naar de camping. Als we daar aankomen schijnt zowaar de zon! Ruimen een beetje op, doen een wasje en eten een boterham. Morgen vertrekken we weer en staat het Catalaanse Spoorwegmuseum op het programma.

Blog 12 maart (34)Blog 12 maart (10)Blog 12 maart (26)Blog 12 maart (28)Blog 12 maart (29)